Dit nummer telt 34 pagina'i
397
EbTAAM 100. 'iCL
ÜijEL' 28401-26402l»>ll
ig^ Nash Verhuur
ut» type 1928
ïhaij' - per uur - per dag :ur ' Prijsverhooging GUL £ER UUR I BENZINE GUL^ PER DAG f inbegrepen nbevelend,
BW. STRUIK, L ZIEKEN 133
stabyl
Techn. land. Qnd. „Carbo"
g h Jan Steenstraat 81 ^ Amsterdam.
. Er wee
o-^'lders s H-.DIIC0" spuitwerk els'9, Tel. 51661
AU,',NUMMERPLATEN iLf'°TTEL 4 Co.
Amsterdam
■ Lu i
iDFKieeaers
[ É BLEEKER 10" AMSTERDAM
EFf^ 367q1
J) 'in. Koksir. 19/ '0 SCHEVEN INGEH
i
,df,0enen f6.50
H/ADIO Huis
70\*1- 32670 |s1RDAM
jP^ORA, DUCRETET en ""antenne. wrjo" ""or zelfbouw
wordt. Het aantal rijwielen neemt lang- niet zooveel toe, dat blijft, om zoo te zeggen, bijna stationair, want iedereen kan fietsen. De R. van de afkorting R.A.I. heeft betrekking op rijwielen, doch we organiseeren daarin geen tentoonstelling meer omdat er geen behoefte aan is, er is niets nieuws in. Maar op automobielgebled is er nog voortdurende groei met telkens nieuwe verbeteringen, het aantal automobilisten neemt hand over hand toe en het zou in ons land nog véél grooter zijn wanneer er niet twee leelijke drawbacks voor den automobilist waren."
„En die zijn?"
„De belasting en de wegen, 'n Aanzienlijk deel van de forensen, die nu eiken ochtend uit het Gooi naar de treinen rennen om hun kantoor te bereiken, zou per auto naar Amsterdam gaan, wanneer niet de hooge belastingen zelfs het kleinste wagentje — dat niet heel veel duurder komt dan hun spoorabonnement — buitensporig in kosten verhoogden en wanneer ze onderweg niet een verkecrsh: ndernis als
trekkelijk jonge autowereld wel eens aardig' om nummer achttien te vergelijken met nummer een.
„Onze eerste tentoonstellingen in het Paleis van Volksvlijt leden al gauw door het gebrek aan ruimte", aldus de heer Leonard Lang. „De tentoonstellingszaal in het Paleis lijkt wel groot, maar in werkelijkheid is het oppervlak slechts 1500 M2. Het R.A.I.-gebouw bevat 10.000 M-. en dat is nu ook al te klein gebleken, zoodat we de vrachtwagens, autobussen enz. hebben ondergebracht in een aparte afdeeling als gevolg van de verbouwing. Het totale bodemoppervlak is bij deze verbouwing vergroot tot 13.000 M2., dus ruim acht keer zooveel als destijds in het Paleis."
Honderd fabrieken.
Op de komende tentoonstelling zal men in de groote zaal 81 automerken — uit Amerika (33), Frankrijk (24), Engeland (10), Italië (5), België (4), Duitschland (4) en Oostenrijk (1) — geëxposeerd zien; op de afdeeling der vrachtwagens 35 merken: uit Ameri-
—1 bij de reeks exposeerende naties, omdat we sedert het verdwijnen van de Spijker geen automobielfabriek meer rijk zijn.
,,'n Nieuwe autofabriek in ons land zou niet onmogelijk zijn", merkte de heer Lang' op, „mits onder leiders, die goed met het vak op de hoogte zijn. Maar dan zou het meteen 'n groote fabriek moeten worden, 'n kleine heeft weinig bestaansmogelijkheid door de enorme concurrentie. In Duitschland sluiten de kleine fabrieken zich aaneen, dat is hun eenige kans tegen het buitenland, dat auto's in onbeperkte hoeveelheid fabriceert. Maar wie zou — na de ondervindingen met de Spijker — het kapitaal voor een groote fabriek in Nederland durven fourneeren? De Spijkerfabriek had, after all, nog maar 'n kleine productie en bovendien kwamen de onderdeelen uit het buitenland."
Ford.
Natuurlijk spraken we ook over Ford, de nieuwe Ford, die men op de R.A.I.-tentoonstelling zal kunnen zien.
De R.A.I., zooals die weer worden zal!
de Muider tol op dien weg vonden. En denk dan eens aan den weg Dan Haag—Rotterdam! De belasting en de wegen, die belemmeren het automobilisme in ons land veel meer dan in andere landen. In. het afgeloopen jaar werden er in ons land ruim 13.000 auto's geïmporteerd met 'n totale waarde van 28 millioen gulden; daarvan alleen al kreeg de fiscus aan de grens 3% millioen!"
f Van 1500 naar 13.000 M2.
De autotentoonstelling, die Vrijdag a.s. haar poorten - opent, is de achttiende in de hoofdstad en het is bij zoo'n hcoge serie in onze nog zoo be-
ka (11), Frankrijk (8), Duitschland (6), Engeland (4), Italië (3), België (2) en Zwitserland (1). Alles bij elkaar genomen zijn er meer dan 100 fabrieken vertegenwoordigd, zocdat de R.A.I. zich wederom in volledigheid en internationaal karakter (8 landen) boven; . de buitenlandsche autoshows heeft geplaatst, gelijk vrijwel van het begin af aan het geval was. De uitbreiding en de verfraaiing van het gebouw heeft de- Amst.erdamsche show ook in de gelegenheid gesteld om in uiterlijke schoonheid te wedijveren met de tentoonstellingen uit het buitenland.
Ons eigen land ontbreekt — helaa^
[iliii»ll;Ml!§M
Auto-Lakinrichting CHR. HUIJ. Cornelis Troostsiraat 29 - AMSTERDAM.
telefoon 28689
In Brussel kon men het nieuwe veelbesproken automobielproduct aanschouwen, in Amsterdam komt men 'n stapje verder: de Ford zal niet alleen cp de tentoonstelling staan, doch ook rijden.
„En dat telt ook mee", sprak de R. A.I.-praeses terecht, „want op het oogenblik weten we uit Brussel alleen, dat de nieuwe Ford er aardig uitziet, maar: the proof of the pudding is the eating, wie 'n wagen koopen wil, moet ock weten, hoe hij rijdt. Ford heeft nu zijn prijzen bekend gemaakt — vrijwel gelijk aan de oude prijzen — en meegedeeld, dat er binnenkort 2000 auto's per dag gefabriceerd zullen worden, dus degene, die zich 'n Ford wil aanschaffen, kan zich beraden. Dat is het doel van 'n autotentoonstelling: alle merken bijeen brengen en de bezoekers in staat stellen na rijp overleg er uit te zoeken, wat hem bevalt. Men wacht veelal met het aanschaffen van 'n nieuwen wagen tot dat de tentoonstelling er is en wanneer we bedenken, dat er op den Parijschen salon vorig jaar meer orders zijn geboekt dan ooit tevoren en dat de resultaten van Brussel ook verre de verwachtingen te boven zijn
gegaan, wel dan is er alle reden
om optimist te zijn over de resultaten, die onze achttiende tentoonstelling zal brengen." A. E.