DE REVUE DER SPORTEN.
371
massa-productie heeft moeten toeleggen, kan men niet verwachten dat daar iedere wagen nog eens, na „getest" te zijn, speciaal wordt „ingereden". Het zou het product maar onnoodig duurder maken en deze fabrieken volstaan dus door bij de aflevering van den wagen een zeer ernstige waarschuwing mede te geven met betrekking tot dat „inrijden", waarbij van overdrijving heusch geen sprake is. Het is eerder nog verstandiger om over een afstand van 1500 K.M. dan over een van 1000 K.M. den wagen in te rijden.
Niettegenstaande deze raadgevingen komt het toch voor, dat er met nieuwe automobielen op dusdanige wijze gejakkerd wordt, dat zij direct al grondig bedorven worden.
Zakelijke overwegingen, zooals die in elke commercieele onderneming 'n groote rol spelen, zijn het dan, die den auto-importeur of tusschen-handelaar verleiden met den nieuwen
betrokken landen geëxpedieerd en de aanstaande eigenaar zelf kan zijn wagen inrijden en zoodoende zelf de verantwoording daarvan dragen.
Ik moet iederen automobielkooper aanraden om ten eerste een ongereden wagen te eischen, d.w.z. niet meer gereden dan voor de afstelling er van noodig was, desnoods 40 of 50 K.M. en indien het toevallig zoo uitkomt, dat de wagen door omstandigheden toch over den weg zal moeten komen, zelf mee te gaan om de auto te gaan afhalen of den wagen door een vertrouwbaar chauffeur aan de fabriek te laten afnemen. Geenszins wil ik hiermede zeggen, dat te goeder naam en faam bekend staande automobielimporteurs moedwillig een motor zouden vernielen, maar als men ook weer afhangt van het personeel van zoo'n firma, is het toch beter het zekere maar voor het onzekere te nemen. Wie een goedkoope auto koopt, kan die in ons land nieuw in ontvangst
automobiel een soort record-tijd te maken en in een zeer snel tempo den af te leggen afstand te verslinden.
De tusschenhandelaar is hierdoor door het reduceeren van zijn onkosten misschien eenigszins gebaat, maar de klant in geen geval en deze zal het ontaktvolle rijden van den verkooper moeten bezuren. De kans is niet gering, dat het een of andere merk door veelvuldig toegepaste dergelijke practijken van vertegenwoordigers in slechten reuk komt te staan en dat zal dan ook wel de reden zijn dat het systeem van het halen over den weg der nieuwe wagens door de groote en belangrijke fabrieken ook niet meer zoo wordt toegejuicht. De wagens worden nu per trein of boot naar de
laat men het beste REPAREEREN bij de
NEDERLAMDSCHE VULCANISEER-INRICHTING
G. RIDDERS - AMSTERDAM
JAC. VAN LENNEPKADE 368,'JEL. 25606
Reparateur voor Rijks- en Gem.-lnstellingen
STABYL Techn. Hand. Qnd. „Carbo"
2e Jan Steenstraat 81 Amsterdam.
nemen en hij, die zich ,en duurdere of een heel dure wagen aanschaft, kan ook best nog eventueele reis- en verblijfkosten boven den prijs spenren teneinde de zekerheid te hebben, dat er met zijn nieuwe auto wordt omgegaan zooals dat behoort.
Waar de eigen-rijder bij de aflevering van zijn wagen op moet letten en welk systeem hij zal moeten toepassen om te komen tot een gunstige exploitatierekening en hoe lang hij dien wagen zal moeten houden, hoop ik een volgend keer te bespreken. Want ook het inruilsysteem moet men lang van te voren bekijken. Tegelijk zelfs met den aankoop van uw eerste auto. S. V. D.
C. KELLER & Aonen N.Z. Voorburgwal 51 ■ Amsterdam Carrosserie- en Wagenfabriek
Garage CASSEE
LUXE AUTO VERHUUR-INRICHTINB TELEFOON 22 542
Kerkplein 5 - BL0EMENDAAL
Vertegenwoordiger woor Bloemendaal voor de Reo en Wolverine Automobielen
m U.IX.r- OVERTOOM 329-335 ATI » V %J III1ITËL 28^01-26^028! »
Imp.
Ir. Cl. GQSCH Biouwstraat 69 DEN HAAG
LUXE AUTO VERHUUR „sedan garage"
Quellijnstr. 135-137 A'dam Tel. 27160 Ritten Binnen- en Buitenl. - 1e kl. stalling
Per K.M. —
per uur — per maand
J. VAN ZWIETEN
Automohielbekteeders
STRIK EN BLEEKER Kerkstraat 105 - AMSTERDAM
TELEFOON 36701
"SStl " EERSTE SEDAN TAXI ONDERNEMING
1 q ets per r Q T A tel. 31324 ==
K-M. Usaa I WACHTEN 1 GLD. p. UUR ■ VISITERIJDEN f 1.50 p. UUR