DE REVUE DER SPORTEN.

367

sehe overwinningen. Ditmaal zal de strijd zwaarder zijn dan ooit, dus de eer ook zooveel meer waard zijn, de roem zooveel grooter. Laten de Hollanders nu ook toonen wat zij waard zijn. Ons resten nog enkele maanden, mogen de Hollandsche candidaat-deelnemers, welke sport zij dan ook beoefenen, zich eens extra geven, want in dit Nederlandsche werk móet de Ned. vlag aan de hoogste mast.

Zoo was dan onze pelgrimsreize afgeloopen en, terugkèerende over den Amstelveenscheweg, werden we getroffen door een daad van, wat ons later bleek, wijs beleid. De lezers van de Revue kennen natuurlijk allen den door ons bedoelden weg, allen hebben een of meerdere malen de wandeling naar het Stadion ondernomen. Deze weg dan is, zooals U weet, verdeeld in drie deelen, te weten, links de wandelweg, midden de oase, rechts de hooge weg voor vervoermiddelen. Nu ontdekten wij, dat men aan den rechterkant naarstig bezig was een dubbel tramspoor te leggen op den weg voor voertuigen. Ons bekrompen verstand meende, dat het zooveel practischer geweest zou zijn het eene tramspoor door de case te leggen, zoodat niemand er eenige last van zou hebben. We konden ons niet indenken dat men aan het trambedrijf niet minstens even logisch zou denken als schrijver dezer regelen, dies hield dit probleem ons vast, den ganschen heven dag, we konden de reden niet vatten. Plots een helder idee: wie kon het beter weten dan een tramdienaar. Vastbesloten sprongen wij op lijn 6 en, ons dubbeltje offerend, onderzochten wij deze zaak bij den kaartjesscheurder. De man zag ons waarschijnlijk wel voor heel onnoozel aan: „Heel eenvoudig, mijnheer, heel eenvoudig, iedereen wil met die dagen wat verdienen, waarom de tram dan niet? Vanzelf sprekend krijgen wij driekwart van de wandelaars, maar die lamme auto's nemen ons het brood uit den mond. Daarom heeft de tramdirectie heel eenvoudig op den rijwegde tramsporen gelegd, zoodat elk automobilist, die géén zin heeft een beroerte te krijgen van ergernis alvorens hij het Stadion heeft bereikt, genoodzaakt is zijn vierwieler m de stad te stallen en met de tram naar het Stadion te gaan en zoo verdienen wij ook wat!" Si non e vero

Het Olympisch Stadion in sneeuwtooi.

OLYMPISCHE NOTITIES.

DE AMSTERDAMSCHB SINTELBAAN. Er bestaat 'n goede kans,

dat de Amsterdamsche Sintelbaan aan het Olympiaplein zeer binnenkort grondig verbeterd zal worden. Het Ned. Olympisch Comité heeft namelijk aan het gemeentebestuur voorgesteld om elk de helft van de kosten, be°root op ƒ 26.000, te dragen, mits dan het Comité 1928 van begin April tot midden Augustus van het komende seizoen de volledige beschikking over de Sintelbaan krijgt als oefenoelegenheid voor de Olympische athleten uit binnen- en buitenland. In dat geval zouden dus de vereenigmgen, die momenteel op de Sintelbaan hun' oefengelegenheid hebben (A.A.C., A.V. 1923, A.V.A.C. e.a.), gedurende die 'maanden „dakloos" worden.

Gaat het gemeentebestuur niet op dit voorstel in, dan blijft de Sintelbaan in denzelfden desolaten toestand als thans.

Pearce. In Australië verwacht men groote dingen van den sciffeur Pearce, den eenigen deelnemer uit dat land aan het roeitournooi. Pearce, die 22 jaar oud is, wordt getraind door zijn vader, zelf oud-roeikampioen, en

kwam pas in 1926 voor het eerst in wedstrijden uit.

Indianen naar Amsterdam. Gemeld wordt, dat Amerika twee Indianen zal afvaardigen voor den Marathonloop en deze reeds vier weken voor de andere deelnemers, die op 20 Juli met de „President Roosevelt" komen, naar Amsterdam zal zenden om hen volledig te doen acclimatiseeren.

„Te oud en blasé". Lucien Gaudin, de Fransche schermkampicen, zei naar aanleiding van de nederlaag van zijn ploeg tegen Italië: „We hebben een sterk team, maar we zijn, te oud en blasé."

Amerika. Tot leiders van de Amerikaansche athletiekploeg, die circa 120 man zal tellen, is de populaire L. Robertson benoemd. De winnaar van de Marathon in 1908, Haynes, zal speciaal de leiding der Marathonlopers op zich nemen. . 'n Goed denkbeeld. Het Maandblad voor trampersoneel van de N.Z.H.l.M. zal voortaan 'n bijblad bevatten met 'n aantal spreekwijzen en uitdrukkingen in Fransch, Duitsch en Engelsch (verduidelijkt door de geschreven uitspraak) met Hollandsche vertaling, alles betrekking hebbend op het reizigers- en bagage-vervoer op de tram.

B. J. WESTERVELD

AANNEMER

Egelantiersgracht 29 - Amsterdam - Tel. 49807