338

DE REVUE DER SPORTEN.

iiiiiiiiiiiimiiHi

A UTO- VRA GENRUBRIEK

iilinmiiiiim

iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Direct na het verschijnen van onze nieuwe autcrubriek ontvingen wij eenige vragen, die wij hierbij beantwoorden.

Ook in het vervolg zullen ivij onze lezers, die over een of ander onderwerp iets meer willen weten, gaarne met inlichtingen van dienst zijn.

M. v. d. L. te A.

Tegen het slippen op wegen, die door de combinatie vorst en regen glad zijn geivorden, valt — om de slipkans zoo gering mogelijk te maken — iveinig anders uit te richten dan uiterste voorzichtigheid, d.w.z. te rijden met zeer matige snelheid, zoodat de noodzakelijkheid van snel remmen niet dan bij uitzondering kan voorkomen. Men moet onder die omstandigheden bij voorkeur niet op bolle wegen gaan rijden en steeds den berm van den weg, of 't fietspad, met twee tvielen berijden. In de stad kunnen de blokjes hout, die bij trambestrating nog al eens gebruikt worden, soms van groot nut zijn om wat meer houvast aan den weg te hebben.

Indien slippen niet meer te voorkomen is en de wagen eenmaal aan liet glijden is geraakt, moet men natuurlijk trachten door handige stuurkunst aanrijdingen of botsingen te voorkomen. De mogelijkheid bestaat om door naar een lagere versnelling terug te schakelen de achterwielen weer de adhaesie met den weg te doen herkrijgen. Dit vereischt nogal eenige routine en hoewel men nu niet direct, een versnellingsbak-virtuoos behoeft te zijn zullen zij, die zich nooit eerder de moeite hebben gegeven het te probeeren, er toch nog genoeg last

mee kunnen hebben. Zij moeten in geval van nood dan toch maar eieren voor hun geld kiezen en, een beetje disharmcniéerende muziek, door de cnderdeelen van den versnellingsbak veroorzaakt, ten spijt, toch maar trachten op bovenaangegeven ivijze ongelukken te voorkomen.

De lange lijsten van verkeersongevallen ten gevolge van de weersomstandigheden van de laatste dagen zullen U misschien nog meer tot voorzichtigheid aanmanen dan al onze welgemeende adviezen.

H. J. te 's Gr.

Het is geen gemakkelijke taak om, zender iets meer van Uw plannen af te iveien, U met raad ter zijde te staan bij den aankoop van een ivagen.

Voor welk doel heeft U cr een noodig? En hoeveel kilometer is U van plan te gaan afleggen en op welke wijze ?

. Wilt U ook beslist niet meer dan het door U genoemde bedrag van 1900 gulden uitgeven?

Indien U ons iets meer wilt vertellen zullen wij U gaarne verder adviseeren.

Voorloopig kan 'wellicht het hiervoren afgedrukte artikel U van nut zijn en in groote trekken eenig licht brengen. Kijkt goed uil bij wien U een wagen koopt en door wiens bemiddeling en pas geen verkeerde bezuiniging ssg stem en toe.

L. B. te A.

Wie U vertelde, dut het al reeds sinds 1 November 1.1. verplicht was gesteld om richtingaanwijzers te monteeren op Uiv wagen, heeft U onjuist ingelicht.

Het valt niet te ontkennen, dat sommige leveranciers van deze apparaten het publiek dien indruk heb¬

ben gegeven, doch U had de genoemde f 65.— kunnen sparen, als U zich even van te voren bij meer bevoegden had laten inlichten.

In de nieuwe Motor- en Rijwielwet, die 1 November 1.1. in werking is getreden, ivordt in het betreffende artikel alleen gezegd, dat nu ook het teeken, dat gegeven meet 'worden wanneer men vaart ging verminderen, van richting ging veranderen of stil ging staan, mag ivorden gegeven door middel van automatische richtingaanwijzers. Non steeds is het geven van het bedoelde teelten b.v. met de hand of eenig ander vooriverp geoorloofd.

Wij hebben niets tegen fabrikanten, van richtingaanwijzers, doch het is o.i. misplaatst, dat door onjuiste voorlichting het publiek op onnoodigc kosten wordt gejaagd.

Misschien had U voor ƒ 65.— verschillende heel ivat nuttiger accessoires op Uw auto kunnen aanschaffen.

y. d. L, te W.

Aan adviezen op dit gebied willen wij ons voorloopig liever niet wagen. Uw vraag kunnen wij dus tot onze spijt niet beantwoorden. Raadpleeg een U als vertrouwbaar bekendstaand advocaat in deze zaak van wien U eveneens weet, dat hij in dergelijke zaken eenige practijk heeft gehad.

B. te H.

Neen, de meest objectieve expertise betreffende Uw Standard-wagen geeft niet Uw garagehouder, met wien U al over de inruiling hebt gesproken. Indien U de werkelijke handelswaarde wilt iveten kunnen wij U aanraden bijv. den K.N.A.C. expert, die nog wel bij U ter stede woont, te raadplegen.

^rf^X^V Voorziet Uw wagen van JJ# JJ# S 31 IT H

£y£L een te verwarmen

^rSi ————————— Keizersgracht 6, Amsterdam

H JmÈ ,,y. C."- Stuurwiel

■2>i«^ -.mM " IIIIHIHi iilllilll Telef. 34163 mnmmi iiimi

"^^S w C- W- F" KEHLBAUM & c°- Hoo,*t de wedstrijd-uitslagen met de \fcTx%^JK& Korte Houtstraat 25a - Tel. 17237 ir-fc « -m-v -m- /~\ ~mM~ TfcTT "171"

^ans^ I „RADIOMOBILE

"Garage „Duinzicht", Resedastraat 5-7, DEN HAAÏÏj Tel. 38569 w^^^^^^^^—^^^^

Luxe Auto-Verhuur Stadsritten: Dajf en nacht geopend.

Brengen of halen naar of uit de stad f 1.25 's Nachts geen verhoogd tarief.

Luxe Auto-Verhuur Buitenritten. Stalling en Kepirjtie voer motoren en rijwielen. tSSS^^^M^U

OLIE - BKNZINB Aanr.evel.-nd. C. L. I.AMPR V^^H, «^TJ/X^^'^^EÏ

- Eerste Leidsche Vulcaniseer-Inrichting Zo^IL™ B^^^SSS

M. N. BLONK - Boerhaavestraat 12 ■ LEIDEN w/kj»* ^KT-^^fcjjgËÖSM

Reparatiën j^^^^j^ JH^ ^^l^^g^jj