336
DE REVUE DER SPORTEN.
De a.s. Auto-reunie. : —« JS.een, dat kan geei
Nog slechts enkele we- j ÖC kOOieHdC R. A, I . = t C11 tOOIl S t GUI lig [ noemc^ worden^erf^ez3
ken: dan zal 't groote ge- !. vrijmoedigheid van dei
bouw van de Rijwiel- en „salesman" — want auto
Automobiel Industrie, de R.A.I. aan den stands, die het nieuwste én na- rnobielverkoopers heeten allemaa het einde van de Ferdinand Bolstraat tuurlijk ook het beste zullen laten „salesmen" — zou de betrokken fir te Amsterdam, zijn poorten weer ope- zien, dat er op de internationale auto- ma niet het gewenschte aantal ordernon voor allen, die geïnteresseerd mobielmarkt geboden wordt. Zij zul- inbrengen, zijn bij het automobilisme. De hande- len op die tochten vergezeld worden Entre ces deux
laren zullen er samenkomen en kruis- door cliënten, die zich de mogelijkheid ■ ; :—
tochten ondernemen langs de honder- geopend hebben gezien om een wa- Het is daarom ook maar beter, da
Garage CASSEE
LUXE AUTO VERHUUR-INRICHTING TELEFOON 22542
Kerkplein 5 - BLOEMENDAAL
Vertegenwoordiger voor Bloemendaal voor de Reo en Wolverine Automobielen
BEL OP 47774
Taxi onderneming
Spaarndammerstraat 114-116
AMSTERDAM
LUXE AUTO'S
dag en nacht ÉÉN tariel Aanbevelend H. BöHNE
m ,m^|.H„tf~. ü*\ - OVERTOOM 329-335 fK n ■ L W 1III1TEL 2aAOl-2B4Q2m
NIEUWE AÜTQMQBIELVEEREN
Levering door geheel Nederland in korist mogelijken tijd. Repareeren, Opzetten en Verzwaren spoedig en solide.
N.V. MAATSCHAPPIJ TOT EXPL. VAN
HOEF- EN WAGENSMEDERIJEN F. FALKENHAGEN
Dir.: W. NOLTE, C. C. LANGEVELD
AMSTERDAM: Telefoon 41904 - Kerkstraat 242/244 „ 45269 - Brouwersgracht 32 „ 53868 - Zeeburgerpad 9
den stands, die het nieuwste en natuurlijk ook het beste zullen laten zien, dat er op de internationale automobielmarkt geboden wordt. Zij zullen op die tochten vergezeld worden door cliënten, die zich de mogelijkheid geopend hebben gezien om een wagentje aan te schaffen en wier decisie zeker niet gevallen zal zijn vóór
de R.A.I er het volgende jaar weer
zal zijn.
In dat jaar zullen zij zich laten voorlichten door allen, die meenen voorlichting' te kunnen verstrekken en zij zullen in dat jaar hun absoluut genomen besluit ettelijke keeren absoluut wijzigen, omdat vriend Jansen beweerde, dat je geen klein wagentje moest koopen en oom B. zeil, dat de nieuwe 7 cylimder van de „Superior" zoo goed moest zijn en je het aan den naam toch al direct kon hooren. Terwijl collega Pietersen de beste ervaringen had met een cylinder „Minaturetto'tje", waarmede hij nu 34.000 K.M. had afgelegd zonder er iets aan te hebben gehad.
Die uitdrukking „er niets aan hebben" heb ik altijd zeer vermakelijk gevonden en ik heb de resultaten dan ook steeds als ietwat betrekkelijk beschouwd. Het is zoo een raar gehoor als je verneemt, dat „iemand niets aan zijn auto heeft gehad!" Waarom koop je zoo een ding dan?
En zoo zal het gesprek van den dag ook in het komende jaar, tijdens en nog lang na de tentoonstelling van automobielen, over automobielen zijn. Het staat ten eerste goed om het over je „wagen" te hebben en je steekt alvorens er één te koopen een heeleboel ervan op.
De lof der „salesmen".
Het is evenwel opmerkelijk hoe de meemingen van je vrienden en die van de ettelijke automobielverkoopers, die je bijna dagelijks komen bezoeken — ja, hoe weten ze het eigenlijk — zoo ver uiteenloopen. Je mag natuurlijk van een verkooper van een zeker automobielmerk niet verwachten, dat hij volmondig beweert: „Ja, mijnheer, fouten hebben onze wagens natuurlijk wel, maar de kosten van het in orde maken zijn niet zoo hoog en voor vaste klanten hebben we een speciaal tarief. Voor gebroken versnellingsbakken te repareeren zijn we bijzonder billijk en U komt zeker bij ons terug."
Neen, dat kan geen goede verkooptactiek genoemd worden en deze vrijmoedigheid van den
„salesman" — want automobielverkoopers heeten allemaal „salesmen" — zou de betrokken firma niet het gewenschte aantal orders inbrengen. Entre ces deux . . .
Het is daarom ook maar beter, dat men in vele gevallen geheel afgaat op de lofliederen van hem die U den wagen komt verkoopen. Men komt dan tenminste tot het werkelijke nemen van een besluit.
En dat -is in ons kleine landje, waar meer merken automobielen worden verkocht dan waar ook ter wereld, geen gemakkelijk baantje. Als Holland zelf automobielen zou produceeren, ja, dan natuurlijk lieten zeker de helft van het aantal a.s. automobilisten hun gunstige decisie vallen op 't merk van eeigen, d.w.z. van nationaal fabrikaat ( ?). Het was jammer dat de Spijkerfabriek destijds niet een iets billijker wagen fabriceerde en dat ze niet iets langer wilde blijven bestaan. Dan reden we vast en zeker mr allemaal in Spijkers.
We kunnen echter de toestanden, zoöals die zich voordoen, niet veranderen! We moeten het dus aanzien hoe honderden verschillende automerken elkander bekampen op een klein terrein als het onze.
Daarom: het is zéér interessant zoo een automobieltentoonstelling, maar het is bijna met zekerheid aan te nemen, dat vele adspirantkoopers, die ziich hadden voorgenomen, op de R.A.I. te besluiten tusschen „die twee merken", een kink in den kabel zien kernen, omdat ze juist op de R.A.I. zagen, dat het pasgeïmporteerde merk „Speedcheap" toch zoo'n lief en economisch wagentje scheen. En dan is goede raad weer duur en moet er weer ruggespraak worden gehouden met den handelaar door wiens bemiddeling de wagen zou worden aangeschaft.
Korting-problemen.
Er zijn vele nette automobielhandelaren. Maar er zijn ook automobielhandelaren, die meer prijs stellen op een grooter balanssaldo aan het einde van het jaar dan op de benaming fatsoenlijk of iets dergelijks. En zoo komt het dan, dat Uw garagehouder wellicht zal blijven aanhouden op den „Slowdear", terwijl U zelf toch zooveel zinnigheid in dat nieuwe karretje hebt Hij vindt cle bouw van het chassis te zwak, de vee-