716 -

Luchtscheepvaart.

Het nieuwste op het gebied van vliegmachines.

Sedert de sensationeele „vliegerij" van den inmiddels bekend geworden Farman, heeft men op het gebied der vliegmachines betrekkelijk weinig vooruitgang te constateeren. Men doet niets dan bouwen en veranderen, maar vliegen doet men niet.

Frankrijk houdt er een kleine „vlieg-vloot" op na. Behalve het toestel van Farman evenwel, zijn geen dezer machines in staat meer dan 100 a 200 Meter ver te vliegen.

Tot de voornaamste Parijzenaars, die zich op 't oogen-

In Engeland hebben ze een machine gebouwd, waarover in de diverse Engelsche bladen duchtig wordt gesproken en welke wordt opgehemeld — in figuurlijken zin voorloopig — van wat-ben-je-me-nu! Zooals bij alle luchtschepen is afwachten de boodschap, en doen ze beter 't ding eerst eens goed te probeeren.

't Spreekt bijna van-zelf, dat ook de vrouw zich met de luchtsport wil gaan bemoeien. Ze laten ons, mannen, ook nergens met rust! De voornaamste onder haar is wel Lady Harbord. Deze dame maakte met haar vriendin Prinses Vittoria di Teano tot September 1906 veertien

De nieuwe Duitsche vliegmachine van Demke (rechts) en Thormann (links).

blik speciaal met de vlieg- en fladderkunst bezig houden behooren o. a. Santos Dumont, Henri Farman, beide op 't oogenblik de meest bekende, de eerste ook speciaal om zijn bestuurbare luchtballons. Verder Esnault-Pelterie, Louis Blériot, Henri de la Vaulx, Vuia, Delagrange, Pischoff, Qastambide-Mengin; daarenboven de heeren E. en P. Zens, Ferber-Levasseur, Kapferer-Paulhan, Reiszner en Savage-Landor. Ook in de provincie zit men niet stil. We zullen slechts noemen Seux (Lyon), Robart (Amiens), Barlatier-Blanc (Marseille), terwijl verder in Frankrijk nog meerderen zijn, die zich toeleggen op de vliegsport. Ook in andere landen zijn die luchtmachines in gebruik; we noemen slechts de Léger in Monaco, terwijl Duitschland, Engeland en Oostenrijk ook niet achterblijven.

luchtreizen. Later is zij nog meerdere malen de lucht ingegaan, o. a. den 2den October 1906. Zij steeg toen op met zeer stormachtig weer en landde na vier uur bij Dordrecht.

In 10 uur 10 minuten ging ze per ballon van Londen naar Stavelot (België). Zij is ongetwijfeld een der meest koene reizigers.

Thans een paar woordjes meer speciaal over de vliegmachines, 'tlsbekend: menheeftaltijdwillenvliegenentrachtte dit kunnen te bereiken door den vogel na te doen. Icarus reeds vloog, zooals't heet, met vleugels, die echter smolten, toen ie te dicht bij 't zonnetje kwam. Tegenwoordig doe je dat anders. Een vurig aanhanger van 't zwaarder dan de lucht is bv. Colomb, die te Lyon een motor heeft geconstrueerd. De motor, waardoor het schip wordt voortbewogen