KERKRECHT EN KERKBEGRIP.

Bedeutung" gekregen. Daardoor verliest het charisma zijn beteekenis en het Kerkrecht heeft zijn overwinning behaald. Hetgeen nu in Rome blijkens den len Clemensbrief begonnen is, wordt overal in de Kerk nagevolgd. Uit den brief van Ignatius aan de gemeente te Rome zien wij, dat daar reeds één bisschop was, want in de andere brieven van Ignatius wordt overal gesproken over de gehoorzaamheid aan den eenen bisschop, die noodzakelijk en heilzaam is, in dezen alleen wordt daarover gezwegen, want in Rome was deze vermaning niet meer noodig. Van Rome is het wachtwoord uitgegaan, dat er in 't vervolg in de Ecclesia maar één bisschop zal zijn; terwijl in de Didache, het merkwaardige nog niet lang geleden ontdekte boekje over de leer der 12 apostelen, nog altijd van bisschoppen wordt gesproken, waaruit blijkt, dat in Egypte, waar de Didache geschreven is, van den eenen bisschop nog geen sprake was, zien we in de Ignatiusbrieven en in den brief van Polycarpus, dat het Episcopaat in Antiochië en Klein-Azië in navolging van Rome is doorgedrongen. En wat zoo begonnen is, dat breidt zich langzamerhand uit en werkt door. Slechts waar de op goddelijke wijze en naar goddelijk recht ingestelde Mamiroi is, daar is voortaan de skkKviuI». De bisschop wordt de drager van het priesterschap, en nu ook de volbrenger van het offer, waartoe de eucharistie is vervormd, en daarbij zyn hem de presbyters en de diakenen behulpzaam. Vroeger had de bisschop evenals de leeraars en apostelen behoefte aan het getuigenis des „ Geestes in de gemeente, dat aan zijn woord kracht gaf. Nu treedt de gemeente op den achtergrond, in hare plaats treedt het presbyterium op, de oudsten worden een college, de klerus. Vroeger was de gansche gemeente 'o rtvipoc, het erfdeel van Christus. Thans wordt dit anders. Zoo dringt langzamerhand de zuurdeesem van