6o
VOETBAL EEN OVERBLIJFSEL VAN MAGISCHE KUNST?
vrijwel dezelfde legende, naar ik meen, te Alnwick op; en zelfs wanneer in beide gevallen kon worden bewezen, dat het verhaal als historisch mag worden aangemerkt, zouden de vele andere voorbeelden, die ik heb vermeld, nog onverklaard blijven. Hoe noode men deze romantische overleveringen ook ter zijde zet, men moet gereedelijk de gevolgtrekking aanvaarden, dat spelen, die zoozeer met elkaar overeenstemmen, gespeeld van Schotland tot Normandië op één en denzelfden dag van het jaar, niet het resultaat zijn van een toevallig samentreffen van Middeleeuwsche uitdagingen, maar wortelen in eenige veel primitiever begrippen van het menschelijk geslacht.
In het jaar 1858 werden twee kleine jongens gerechtelijk vervolgd te Crewkerne in Somerset voor het werpen van steenen tegen de deur van de volksschool op den Dinsdag voor de Vasten; en het Openbaar Ministerie legde de belangwekkende verklaring af, dat hun daad voortkwam uit de gewoonte, die in die stad bestond om „steenen te werpen tegen der lieden deuren op wat de jongens noemen „Sharp Tuesday." Als iets vanzelfsprekends bestond de gewoonte ook in Devon, Dorset, Cornwall en op de Scilly-eilanden *), en de vraag doet zich op: Is er mogelijk eenig verband tusschen steenen en voetballen, dat er met beide gewerkt moest worden op dezen bepaalden dag? Voor de inboorlingen van NieuwCaledonië staat het in ieder geval vast, dat steenen voorwerpen zijn, die groote kracht bezitten ter vergrooting van den oogst. Om zich een overvloed van taros te verzekeren begraven zij in het veld steenen in de gedaante van taros; een steen, bewerkt als de bladen van een kokospalm, zal, begraven aan den voet van den boom, bevorderlijk zijn voor den kokosnootoogst; broodvruchten en broodwortels kunnen in overvloed verkregen worden door de aanwending van dezelfde methode. Om kort te gaan, steenen zijn waardevolle middelen ter bevordering der vruchtbaarheid voor die vruchten en groenten, waarmee zij overeenkomen in vorm.2)
Ij Notes and Queries, 2 nd Series, March I3th, 1858, T. F. Thistleton Dyer. British Popular Customs, p. 84. 2) Sir J. G. Frazer, l.c. I, p. 162.