JAPANSCHE HANGBRUG.

Op het eiland Formosa, koloniegebied van Japan, bevindt zich een hangbrug, die eenig in haar soort heeten mag. Het eiland is in twee deelen gesplitst, waarvan het eene vlak, het andere echter met hooge bergen bedekt is.

De verbinding tusschen beide deelen nu wordt gevormd door de hierbij afgebeelde hangende brug.

Het ziet er voor ons, Hollanders, die nu juist niet een ras van lenige acrobaten zijn, weinig aantrekkelijk uit, om als koorddansers langs deze brug te ,,w a n d e 1 e n", maar men schrijft, dat het lichaam zich al spoedig aanpast aan de wiegende beweging van de brug en er dan zoo licht als een veertje over heen zweeft!

De constructie van deze brug is hoogst eenvoudig. Twee stalen kabels loopen parallel aan elkaar en liggen over twee peilers heen, aan de uiteinden stevig in den bodem verankerd. Aan deze kabels als dragers, hangen op onderlingen afstand van 1 M. stalen draden naar omlaag van 2 a 3 M. lengte, in het midden van de brug 1 M. lang; hieraan zijn de dwarsbalken bebevestigd.

Op deze dwarsbalken liggen korte, niet dikke planken als loopvlak. Onder deze planken zijn voor versterking nog enkele dunne staaldraden aangebracht.

Ook zijn voor beveiliging ter manshoogte nog eenige draden gespannen, maar met dit al geeft de heele installatie toch een luchtigen indruk en lijkt het op eenigen afstand werkelijk of men koorddansers ziet gaan.

HANGBRUG OP FORMOSA

INWONERS VAN FORMOSA „WANDELEN" OVER DE BRUG!

BUIGBAAR HOUT.

In iedere meubelmakerij' komt het herhaaldelijk voor, dat men hout buigzaam moet maken en deze werkzaamheid breng doorgaans heel wat moeilijkheden met zich mee. Een ul komst mag het dus heeten, dat de moderne techniek ook hierin het meubelbedrijf te hulp komt. Door de „Gesellschaft tu* Holzveredlung, in Essen, wordt namelijk een houtsoort i" den handel gebracht, het „Patent-Biegeholz", dat zonder meer, d.w.z. zonder koken of dampen, in den gewenschten vorm g1bogen kan worden. Dit „buighout" is verkrijgbaar in den vorm van rechte vierkante balken ter lengte van I M-> e met een doorsnede van 10 a 12 c.M. Zaagt men hier van he hout af, dat men voor een bepaald gebogen werkstuk noodig heeft, dan kan men het, nadat 't bewerkt is (uitgehold ° gefreesd) in den vorm dien men noodig heeft, buigen. Hee 't eenmaal den goeden vorm, dan kan men deze vastleggen' door het hout bloot te stellen aan de inwerking van droge warmte; he\ hout wordt dan namelijk hard en kan niet meer gebogen worden. Wordt het „buighout" op een koele plaats, b.v. in een kelder, bewaard, evenals fineer, dan behoudt het zijn buigzaamheid minstens eenige jaren. Werkstukken van niet te groote doorsnede kunnen met de hand gebogen wórdenAnders moet men gebruik maken van klemschroeven en een' voudige vormen. (Binnenhuis)-

„ARMCO" IJZER.

In „The Pure Iron Era" komt een beschrijving voor van den Dom te Utrecht en daaraan onderhanden zijnde vernieuwingen, waarbij speciaal wordt melding gemaakt van het in Amerikaansche oogen zeer geringe ijzerverbruik voor den bouw van dit zeer hooge gebouw benoodigd.

Het daarin aangetroffen ijzer was hardbewerkt smeedijzer, uit Vlaanderen afkomstig en werd gebruikt voor het maken van ankers en versterkingsstrippen. De commissie voor de restauratie van den Dom heeft besloten om inplaats van het aangetroffen ijzer te gebruiken „Armco" Ingot iron, hetwelk in den laatsten tijd over de geheele wereld wordt gebruikt, waar ijzer sterk aan de inwerking van roest zou worden blootgesteld, b.v. voor de algemeen bekende „Armco" duikers.

Nieuwe Rott. Cour.

Het materiaal voor den werkman en den kunstenaar beiden,

P. C. SMIT & Co. - KEIZERSGRACHT 194 - AMSTERDAM

176