dient dus stelselmatig te worden aangekweekt. Het is de enige weg om de valse schaamte te overwinnen die vele cursisten blijken te bezitten, zo ze de moed hebben om het eens volgens het cursussysteem te proberen. Want al gauw blijkt dat de andere melkers hun idee niet overnemen en ze houden er dan maar liever weer mee op. Meer propaganda voor de melkcursussen vanwege zuivelfabrieken en boerenorganisaties is hier zeker gewenst. Dit heeft tot gevolg dat een groter percentage de lessen volgt en het geleerde inde practijk toepast. Hoe meer goede voorbeelden inde naaste omgeving, hoe gemakkelijker de aanvankelijke schroom wordt overwonnen. Hier ligt ook een belangrijke taak voor het landbouwonderwijs.
* * * De bedrijven der voormelkers moeten in dit opzicht met recht voorbeeldbedrijven zijn. Ook hier hapert nog wel eens wat. En dan hebben wede hulp nodig van allen die het melken volgens het cursussysteem geheel onderschrijven. Er zijn er gelukkig velen. Maar lang niet alle passen met de daad toe wat zij met de mond voorstaan. Aan deze wanverhouding moet een einde komen. Wij moeten er diep van doordrongen zijn dat niet onze woorden maar onze daden van zo grote betekenis zijn. Deze steun hebben onze jeugdige melksters en melkers nodig. Zij zijn nog jong en vinden melken nog niet zo belangrijk. Zij moeten weten dat men in Canada beter met een goed melkdiploma terecht kan dan met een einddiploma H.B.S. Zij moeten weten en wij moeten daar steeds op wijzen dat een goede koe slechts goed wordt, als zij door een prima melker op de juiste wijze gevormd wordt. Dan zetten zij gemakkelijker door. Wat het namelken betreft, dit eist enig doorzettingsvermogen om het goed aan te leren. Aanvankelijk duurt ’t daardoor wat langer. Heeft men het eenmaal onder de knie, dan gaat het belangrijk vlugger, terwijl het voor de koe veel beter is. Velen missen het vermogen om zich van anderen niets aan te trekken en om enige weken de tanden op elkaar te zet-
ten. Een juiste aanmoediging van ouders of werkgever kan in dit opzicht wonderen doen. In dit verband wil ik met klem wijzen op het namelken volgens het cursussysteem bij het machinaal melken. Deze methode wordt door deskundigen in vele gevallen als doorslaggevend beschouwd voor het al of niet slagen van het machinale melken. Ik geeft dit aan belanghebbenden in ernstige overweging. Hoe meer vraag er komt naar prima melkers volgens het cursussysteem, hoe meer en eerder zal blijken dat'er geen betere methode is. » * * Teneinde de gediplomeerden thuis geheel aan het geleerde te gewennen kunnen wij het houden van melkwedstrijden ten zeerste aanbevelen. Men wekt hiermede onder de jongelui een gezonde wedstrijden in goede conditie te komen. Ze krijgen daardoor de nodige routine. Ze doen het thuis goed en... ze blijven er mee aan de gang omdat ze nu pas gemerkt hebben dat het op deze wijze het beste gaat. Laat de landbouwjongeren en de bonden van de oud-leerlingen der landbouwwintercursussen of -scholen hierin eens leidend optreden. Zo nodig met behulp van de standsorganisaties. Er zullen dan heus wel prijzen komen. Men deelt de candidaten in naar het aantal op het examen behaaldè punten. Meestal in drie klassen. Ook de matige melksters of melkers moeten kans hebben op een prijs. Er wordt bij een dergelijke wedstrijd aan elke deelneemster of deelnemer een nieuwe puntenkaart uitgereikt. Hierdoor is men in staat het aantal punten, op het examen behaald, te overtreffen. Men kan dan tevens bij een volgende wedstrijd ineen hogere klasse melken. En tevens blijkt dat lang niet altijd de kracht, maar dat de routine overwint. * * * De eindconclusie is dus, dat wij, om de gediplomeerden geheel op de juiste wijze aan het melken te krijgen, hen van alle kanten moeten aanmoedigen en hen zo veel mogelijk ten voorbeeld zijn. Wij moeten waardering tonen voor hun ambitie.
Ten tweede kunnen wijdoor het jaarlijks organiseren van melkwedstrijden trachten hen over de moeilijke beginperiode heen te helpen, zodat zij op eigen bedrijf melken zoals het behoort. Wij zijn zo licht geneigd onze eigen verantwoordelijkheid aan de kant te schuiven als blijkt dat onze jongeren het geleerde niet voldoende inde practijk toepassen. We halen dan onze schouders op en zeggen met Cats: „wat helpen boek en bril, zode uil niet lezen wil”. Laten we echter bedenken dat onze taak veel verder gaat. Ook 'bij het melken. Een ieder steune in dezen ons streven, opdat de melkcursussen een beter practisch resultaat mogen afwerpen. Het gaat hier om belangrijke dingen. De kwaliteit der melk is er mee gemoeid. En daarmede de kwaliteit onzer zuivelproducten. Jaarlijks komt er een groter overschot. Alleen met kwaliteitsproducten kunnen we op de wereldmarkt terecht. Ook het buitenland zit in dit opzicht niet stil. Hier helpt alleen de daad. En ook de koe wordt er beter van. Dit mogen we niet onderschatten. Onderzoekingen der laatste jaren hebben dit duidelijk bewezen. Ten laatste geeft goed melken ons meer arbeidsvreugde. Wij melken tweemaal per dag. Wat komt er van terecht als we het met tegenzin doen? En slechts een goede en zindelijke wijze van melken zal ons ten volle bevrediging schenken. Liefde voor ons vak als boer, liefde voor het melken, liefde voor ons vee, het zal ons in staat stellen vele moeilijkheden te overwinnnen en met taai geduld en doorzettingsvermogen een goede Hollandse eigenschap, topprestaties te leveren. Moge elke boer hiervan doordrongen worden! G. E. Varia Naar wij vernemen zal door de „Hollandia” N.V. te Vlaardingen een melkinrichting te Goes worden gevestigd. Overeenstemming over de aankoop van 3000 m2 grond is reeds bereikt.