decoratieven rand min of meer ,,'n loopje" is genomen.

„Pauwborden" zijn borden waarop in het medaillon 'n pauw is afgebeeld, omgeven door een mooien vollen rand. „Paddestoel" is het décor, dat feitelijk voorstelt, twee rotsen, waaruit een bloemstengel opstijgt.

zijn groot en uitgebreid loofwerk tot aan den rand opheft, 'n Bijzondere plaats bekleedt in het Delftsch nog het Prinsen-decor. Bijna uitsluitend van Prins Willem V en Willemijntje. Meestal gekleurd, soms echter ook blauw. Het stelt voor de portretten van den Prins alleen of te

Delftsche z.g. „kunstkan" (In de kan zit een mannetje te .... door de rozetten heen te zien).

Aangezien het Delftsch, zooals bekend, naar het Chineesch werd geschilderd, zijn er Delftsche décors geheel in Chineeschen trant, waarin we dan ook min of meer verminkt de Chineesche emblemen en figuren terugvinden; soms met moeite. Uit een fanghoan of 'n draak of 'n strik of 'n klanksteen is soms een onherkenbaar ornament geworden. De chrysant wordt een paardebloem, de decoratieve werking is er in dit karakteristieke goed echter niet minder om.

„Theeboomschotels" zijn versierd met een boom, die

zamen met de Prinses ; of met den Oranjeboom met soms hevige orangistische ontboezemingen. „Hieronder rust ik veiligh" bijv. getuigt van een echte kalme goedmoedige Hollandsche gelatenheid.

De fraaie series Delftsche borden (12) van de Haringvangst of de Twaalf Maanden van het jaar (Justus Brouwer) met toepasselijke voorstellingen gedecoreerd, behooren mede tot eene eigenaardigheid van het Delftsche décor, evenals de spreuken of versjes-borden, soms zelfs met Franschen tekst.