porselein werd gemaakt in de laatste vijftig jaren der 18de eeuw; de Yung-chen en Kien-lung perioden.

Het werd Familie Rose genoemd omdat het decor gewoonlijk bestond uit Chineesche personen. Lijzen, (dames) Mandarijnen, spelende kinderen (zotjes). Dit was de „Familie". Ik zei, bestond, want nu dit fraaie „Familie Rose" en „Verte" zoo hoogst zeldzaam wordt, nu gaat men ook borden met een mooi en rijk geëmailleerd decor, waarop slechts bloemen, vogels, visschen etc. voorkomen, gevat in een mooien rosen of groenen rand, Familie Verte en Familie Rose noemen, hetgeen eigenlijk onjuist is. Gewoonlijk heeft dit Fam. Rose en Verte porselein

bordjes. Haantjes-serviesjes! Enfin, bekend genoeg. Het is een décor van bloemen, gewoonlijk chrysanten, waarbij een of soms ook twee haantjes staan. Soms kraait er een, soms vechten ze of staan in die eigenaardige kenschetsende aanvalshouding, op een plateau of rotsachtigen grond. De randen van het décor zijn gewoonlijk zeer uitvoering, zoowel van motieven, als van vulwerk. Onder vulwerk wordt verstaan de vullingen tusschen de vakken of perken, hetzij met moesjes, met lovertjes of met spiraaltjes.

Verder is er nog een eigenaardig vaak toegepast vulwerk, dat „servetwerk" wordt genoemd.

Familie Verte schotels. (Eind 18e eeuw).

slechts 5 verschillende kleuren. Het decor is echter steeds fijn en minutieus uitgevoerd en meesterlijk van technische behandeling.

Ook bij Delftsch aardewerk hoort men spreken van „geëmailleerd Delftsch", doch ik meen, dat dit iets is van later tijd. Vroeger heb ik daar nooit van gehoord. Delftsch wordt op het rauwe glazuur gedecoreerd, dus zou van een werken met zuivere émaille-kleuren (deze kleuren zijn met een zeker glazuur-mengsel aangelengd) geen sprake kunnen zijn m.i. Wel kan boven het glazuur en door het voorwerp dan nog een keer vuur te geven, een kleur nog extra hoog worden opgezet, doch dan is dit feitelijk geen emaille-kleur. Als ik een z.g. „geëmailleerd Delftsch" voorwerp zag, dan waren eenvoudig de kleuren iets vetter of zwaarder opgebracht.

Beschouwen we nu de meest bekende décors van dit geëmailleerd porselein nader, dan is een van de aantrekkelijkste en meest bekende, het Haantjes-decor. Haantjes-

Het is zeer moeilijk van de meest bekende décors eene beschrijving te geven zonder afbeeldingen. Ik hoop dit later nog eens bijwijze van geïllustreerde encyclopaedie te doen, maar zoolang mij van de verschillende décors geen afbeeldingen ten dienste staan, blijft het uiteraard lastig den lezer een goed begrip van het décor te geven, juist uit een oogpunt van gewone handelsbenaming, zonder verder op eene emblemetische of mythologische beteekenis dieper in te gaan.

Het „zegewagen-décor" is bijv. 'n bekend décor, dat zeer gezocht is. Gaat men nu zoeken naar zege- of triomfwagens zooals men zich die wel denkt uit den Romeinschen tijd, dan zou men het décor nooit terugvinden. Dit zegewagen-décor stelt dan ook voor een ontmoeting tusschen een heer te paard en een dame, die in een rikshaw zit. Aangezien het paard vóór (avant) de rikshaw staat, lijkt het in de tweedimensionale Chineesche voorstelling der dingen, alsof het paard werkelijk voor