De vier eerstgenoemden bezaten 994 lokomotieven.
2 482 personenwagens. 16 882 goederen- en veewagens. Het reizigers-vervoer bracht in 1902 ruim 22 millioen, het goederenvervoer bijna 22 millioen op, te zamen ƒ44 218 000,—.
Het verkeer op de vijf belangrijkste groepen leert men kennen uit het volgend overzicht.
Aantal vervoerde T . Aantal reizigers. tonnen (in binnen- ...
LenSte landsch verkeer). Afgelegde
NAMEN. van de lijn — trein-
Bestel-,
in Meters. Enkele Met retour-„ IT1- en kilometers, reis. ! biljetten. Vracht! goederen.
Maats, tot Expl. van
Staatsspoorw. ... 1576765 4993294 4283116 26007 1237796 21 314 555 Hollandsche IJzeren
Spoorwegmaatsch. 995995 3468568 8001238 19595 1070961 14047954 Ned.Centraal-Spoor-
wegmaatsch 149624 751034 683461 2747 52406 2098163
N. Brabant-Duitsche
Spoorwegmaatsch. 52500 125600 105 321 3951 74469 481226 N. Friesche Locaal-
spoorwegmaatsch. 73 446 70430 187157 306 42860 374204
Om eenig begrip te kunnen vormen van den omvang der administratie en de belangrijkheid der Exploitatiemaatschappij strekke dat het op 31 Dec. 1903 in dienst zijnd personeel tot 17 791 beambten en werklieden steeg; in de centrale werkplaatsen werden gebezigd: te Zwolle 827, te Utrecht 483, te Tilburg 1063, *e Blerik 108 en in de kleinere werkplaatsen nog 362, meestal herstelling van lokomotieven en wagens ten doel hebbend, maar ook 2 post-, 25 bagage- en 8 bestelgoederenwagens werden er vervaardigd, terwijl de werkplaats te Tilburg 10 rangeer-lokomotieven afleverde.
Wij meldden reeds dat er in 1903 gelukkig geen sprake was van belangrijke schade door stormvloed of ijsgang, zoodat in dit opzicht het Waterstaatsbestuur een rustig jaar doorleefde; toch wordt voortdurend veel zorg en toewijding geëischt van onze ingenieurs en opzichters; het valt toch niet te loochenen dat de Noordzee een lastige buurman is en