WAARONDER
Totaal aantal met
JAAR. 5° d. M en meer yan 55 tQt eQ met van ?0 tot en met van 75 tot en metmeer dan
diepgang. 6g a. m. 74 d. H. 79 d- M. j 79 d- M.
1894 2549 189 14 ~
1895 2580 1578 162 19
1896 3333 2°°7 217 35
1897 3483 2°79 248 26 4
1898 3833 23l8 248 45
1899 3802 2327 271
1900 4x46 2352 263
1901 3982 2344 W
1902 3968 2295 405 111 35
1903 4603 2762 486 163 20
Werkelijk een verrassend resultaat; intusschen is eene toenemende grootte (en derhalve diepgang) niet wenschelijk.
Dit voert ons als vanzelf tot onzen tweeden hoogstbelangrijken Waterweg, dien naar Amsterdam, waarmede wij op het gebied der Kanalen
worden overgebracht.
Deze route vordert niet alleen veel onderhoud maar nog gestadige verbetering vooral wat de overbrugging betreft, en vóór 1907 kan men met die lastige zaak wel niet gereed komen. Dat het beleid en de zorg aan den bruggenverbouw verbonden met kracht gepaard gaan, kan men bemerken aan de hooge cijfers daarvoor uitgetrokken, met name voor rijksrekening ƒ 930 000,-, trouwens alleen de baggerwerken vorderden eene uitgave van ƒ 367 600,- terwijl de onderbouw van de nieuwe Hembrug e k 6 ton gouds zal kosten. De spoorwegbrug nabij Velzen kwam gereed doch met de stoompont voor het gewone verkeer aldaar bleef het steeds sukkelen ofschoon de breedte van het kanaal slechts 140 M bedraagt- voor een leek is dit een raadsel, daar het Keizersveer over den Araer ± 100 M. breed, reeds jaren lang onbelemmerd zulk een vervoermiddel in gebruik heeft. In 1903 werden daar 8984 overvaarten heen en terug gedaan en wegens storm slechts drie niet volbracht.
De diepte van haven en kanaal van den. Amsterdamschen Waterweg laat niet te wenschen over en dit blijkt duidelijk uit den diepgang der schepen en uit de opmetingen, die aantoonen dat de gemiddelde minste diepte toenam van 78,4 d. M. in 1884 tot 96,0 d. M. in 1903.