bij te pas. Op Nederrijn, Lek en IJsel werd van tijd tot tijd belemmering ondervonden als de lading wat te zwaar was, doch de Köln-Dusseldorfer booten konden steeds Nederrijn en Lek bevaren.

Te Lobit was de hoogste rivierstand 9 Januari 14,45 M.-(-N. A. P. en de laagste 5 October 9,56 M. -|- N. A. P.

De toestand van de Waal bleef zoo gunstig dat de werken zich hoofdzakelijk bepaalden tot de baggering van 350 000 M3, met name tusschen Rossum en Hurwenen; in dit jaar zonken geen schepen in Waal en Merwede.

Meer zorg vorderde de Dordtsche Waterweg, daar onder anderen in het Aardappelgat (Haringvliet) 300 000 M3 werden weggebaggerd om de diepte

op 50 d. M. te kunnen brengen.

De aanzienlijkste uitgaven voor de rivieren waren bestemd voor de verlegging van den Maasmond en de normaliseering van den Amer (ruim 4i/2 ton gouds), welk kostbaar en nuttig maar grootsch werk in 1904 voltooid werd: voorts de ongeveer even dure werken aan Nieuwe Maas, Scheur en Brielsche Nieuwe Maas; eindelijk de bijna 3 ton kostende normaliseering van de Overijselsche Vecht.

Aan de Maas tusschen Maastricht en de nieuwe monding werden vrij wat zorg en belangrijke kosten gewijd, maar men kan hier moeilijk een bevrediging der wenschen verwachten; eenige verbetering werd echter

bereikt.

Aangenaam is het te kunnen vermelden dat de rivierwerken vruchten afwerpen; vooral valt het oog op den Rotterdamschen Waterweg, waar het verkeer voortdurend toeneemt en sprekend bewijst dat flinke maatregelen ook flinke uitkomsten kunnen opleveren. Men moet erkennen dat Rotterdam zelf ook niet stilzit of vioolen laat zorgen; steeds worden havens gegraven, dokken gebouwd, kaden verlengd, loodsen en reuzenkranen geplaatst en werd alleen bij en langs de stad ruim 550000 M3 slik weggebaggerd; het Rijk schafte nog anderhalf maal meer grond Noord-

zeewaarts.

Het resultaat: den Waterweg zijn in- en uitgevaien:

In 1900.

Stoomschepen. . . • !4 5l9 bodems, inhoud 35 320 526 M Zeilschepen .... 683 „ » 1 °2^ 0^7 »

Visschersvaartuigen. . 4 5J7 » » 838 639 „

Tezamen . . . 19 719 bodems, inhoud 37 187 222 M;

M3