naam van Tsaar Nikolaas II heeft gegeven Deze bergketen moet het hoogst zijn in het noordelijke gedeelte, waar (volgens Boelatowitsj) verscheiden toppen zich tot meer dan ioooo Eng. voet verheffen. Het middelste deel van den bergketen ligt op slechts 20 of 25 mijlen van de Omo, en tusschen 3 en 5000 voet boven die rivier. Naar het oosten loopen de bergen steil, naar het westen geleidelijk af. Hoewel deze bergen besloten liggen tusschen streken die uit eruptieve gesteenten bestaan, zijn ze volgens den Russischen reiziger toch niet van vulkanisch karakter. Ijzer en koper en waarschijnlijk nog andere metalen zijn er niet zeldzaam. Oostwaarts vloeien twee groote zijrivieren, de Goemi en de Kisbisj, naar de Omo toe.

De Kenia-taerg. In October is telegrafisch bericht ontvangen van Mackinder, meldende dat de expeditie naar den Kenia-berg op de grens van Duitsch- en Britsch Oost-Afrika, op den terugweg was, en haar voornaamste doel bereikt had. Bij de derde poging om den berg te beklimmen, was de top bereikt, die meer dan 17 000 Eng. voet boven den zeespiegel moet liggen — Dr. Gregory's schatting was ongeveer 19000 voet geweest. Er waren 15 gletschers ontdekt, waarvan er twee een grooten omvang hadden.

De ligging van Addis-Abeba. Een opmerkelijk voorbeeld, hoe onvolkomen zelfs de hoofdtrekken in de aardrijkskundige gesteldheid van schijnbaar vrij goed bekende streken nog vastgesteld zijn, geeft de astronomische plaatsbepaling van Menelik's tegenwoordige hoofdstad. Ze is met groote zorg verricht door kapitein Germain en sous-lieutenant Dyé, van de Marchand-expeditie, op den terugweg van die expeditie naar Obock De Franschen vonden 9° i'49" N., 38° 42' 2» O. De beste kaarten gaven dus van die ligging een aanzienlijke afwijking, de Italiaansche kaart van kapitein Chaurand bijvoorbeeld 8° 57' 5" N., 38° 56' O.

Spoorwegen in Afrika. De kolonie Fransch Guinea zal een leening sluiten om een spoorweg te bouwen van Konakri naar den Niger. Kapitein Salesse heeft den weg reeds opgemeten. Deze spoorweg is natuurlijk geheel onafhankelijk van de Senegal-Nigerlijn.

De spoorweg die nu op den noordelijken oever van den BenedenKongo aangelegd wordt, en Boma verbinden moet met het Majoembedistnct en de Sjiloango, heeft reeds den 2sen kilometer bereikt, hoewel de eerste rail pas in Maart jl. gelegd is. Dë spoorweg zal omstreeks 200 K.M. lang worden.

De Mouvement Géographique bevat het bericht dat de Portugeesche regeering van de Cortes het noodige crediet verkregen heeft voor den bouw