IN IOOO-TONNEN. AANGEVOERD VAN VERZONDEN NAAR

Havens. 1895. 1896. 1897. | 1898. 1895. 1896. 1897. 1898.

Arnhem I? 25 2Ó Ig t 0-j 03

Nijmegen 28 30 152 144 0.2 0.3 — _

Tiel 21 19 22 17 — —

Gorinchem 22 34 31 27 — — _ _

Dordrecht 88 86 62 62 44 77 121 130

Rotterdam 539 5gg j66 703 3451 46gl

Amsterdam 99 ,o8 ,34 l6g I43 2QJ 2Q^ ^

Andere Nederl. . . . 1535 I534 I57Ó lg27 ^ 66 g2 JO

Belgische 653 831 869 1083 919 1109 1114 1386

Totaal- 3002 3256 3440 4051 4616 6145 6849 7608

Vloot, t Aantal stoombooten en ijzeren Rijnaken blijft toenemen. Daarvoor vallen nog voortdurend oude houten vaartuigen, vooral Nederlandsche en Belgische, uit. Vandaar dat dan ook 't totaal aantal sleepaken en zeilschepen afneemt, maar dat het draagvermogen, dat aanhoudend stijgt, nu reeds ruim 45 mill. Ctr. bedraagt. Het grootste vaartuig behoort aan een schipper te Millingen, heeft 46812 Ctr. draagvermogen en 2.75 M. diepgang en is 100 M. lang bij 12 M. breedte. De vaart hiermede leverde echter nu en dan bezwaar op. De grootste goederenstoomboot op den Rijn, tevens de grootste rivierstoomboot van Europa, is de „Amsterdam IX , (draagvermogen: 19493 Ctr., diepgang: 2.40 M., lang: 8<; en breed: 9 M.).

Voeren 77°/0 van de 47 189 vaartuigen, die;Emmerik in 1896 passeerden, onder Nederlandsche vlag — in 'tjaar '98 was het totaal aantal gestegen tot 58 361 schepen, waarvan 74% onder onze kleuren. Hoofdzakelijk echter zijn wij in de meerderheid voor 't verkeer met en beneden Ruhrort. Hooger de rivier op, overweegt onze vlag nergens. (De bijlagen Va en VIa leeren daaromtrent tal van bijzonderheden.) Zoo kwamen te Straatsburg aan 834

schepen, waarvan 46 Nederl.; te Mannheim achtereenvolgens: 13234

1511; te Mamz: 6651—1099; te Keulen: 5926—1709; te Dusseldorf: 5514—1522; te Duisburg: 8766—3503; te Ruhrort: 22269-14090!

Verkeer van den Rijn rechtstreeks over zee in 1898.

Werden hiertoe in t jaar 1888 slechts 3 stoomschepen gebruikt met 1860 t. inhoud; in '98 hier reeds 26 zeestoombooten met 18 266 t. laad-