tnsche tram om Haarlem en naar Zand voort en Bloemendaal; — en de stoomtramweg van Joure naar Lemmer.
c. Spoorwegen.
In 1898 werden als nieuwe lijnen geopend: de lokaalspoorweg Soesterberg—Baarn en de spoorweg Alkmaar—Hoorn, de eerste geëxploiteerd door de Nederl. Centraal Spoorwegmaatsch., de tweede door de Holl. Spoorwegmaatsch.; voorts werden de Nederlandsche gedeelten van de spoorwegen Aken—Maastricht—Hasselt, Antwerpen—Gladbach, Eindhoven—Luik en Tilburg—Turnhout door den Staat aangekocht en de exploitatie aan de Maatschappij tot exploitatie van Staatsspoorwegen opgedragen, zoodat de lengte en het vervoer over 1898 bedroeg:
Aantal vervoerde Lengte Afeele^de Aantal reizigers. tonnen (in binnenj„ landsch verkeer).
NAMEN 1). trein- — _
lijnen , ., Bestel-,
kilometers. Enkele Met retour- „ IJl- en
in K"M- reis. biljetten. Vracht-
goederen.
Maats, tot Expl. van
Staatsspoorw. ... 1542674 17042963 3649849 3557435 20295 1033961 Hollandsche IJzeren
Spoorwegmaatsch. 958263 11670592 2443712 5540786 13942 742915 Ned.Centraal-Spoor-
wegmaatsch 113332 1109673 270729 371617 1830 25249
N. Brabant-Duitsche
Spoorwegmaatsch. 52500 348 539 95 086 92683 3454 61381
Aan de sedert gereed gekomen verbindingsbaan tusschen de Staats- en Hollandsche lijnen te Rotterdam werd druk gewerkt j aangevoerd en verwerkt tot dat doel werden 2 431 000 M3 zand: ook de nieuwe brug bij Westervoort, waaraan de fabriek te Duisburg wel 3% millioen K. G. ijzer verarbeidde, vorderde veel uitgaven, doch kwam wegens onteigeningskwestien nog volstrekt niet gereed.
De nieuw geopende spoorwegen vroegen ook vele werkkrachten en veel overleg, daar bijv. die tusschen Alkmaar en Hoorn den bouw vorderde van 17 vaste bruggen.
I) Deze opgaven zijn overgenomen uit het Officieele Verslag over de Openbare Werken.