veer 600000 M3 zand en slib, hetgeen aan het rijk / 134000 kostte.
Uit de Nieuwe Merwede werden 380 000 M3 baggerspecie weggevoerd, uit het Haringvliet (Aardappelen-gat) ten behoeve van den Dortschen Waterweg mede 460000 M3, om uitsluitend het belangrijkste te vermelden.
De drukke vaart was oorzaak dat er vrij veel ongelukken voorvielen, waaronder zeer vele aanvaringen; wij telden het volgend aantal gezonken vaartuigen: op de Waal 6, op de Merwede 5, op de Oude Maas 2, in het Hellegat 2, op Neder-Rijn en Lek 5, in den Rotterdamschen Waterweg 12, op den IJsel 2, op de Maas 2, waarvan de wrakken bijna alle werden weggeruimd, vele voor rijksrekening.
De Rott. Waterweg werd op behoorlijke diepte gehouden, o. a. werden ruim een half millioen M3 grond gebaggerd en in de Noordzee gestort; dat dit de scheepvaart ten goede kwam bleek uit het toenemend aantal schepen met telkens grooter diepgang; in 1898 zijn dezen Waterweg inen uitgevaren:
12 784 stoomschepen, inhoud 32 088 176 M3.
806 zeilschepen, „ 1 098 692 „
5 009 visschersvaartuigen, „ 893 034 „
ï8 599 bodems „ 34 079 902 „ in 1898
x7 498 » „ 31840511 „in 1897
derhalve steeds vermeerdering van bodems en inhoud en ook van diepgang; in 1898 kwamen onder anderen 299 schepen binnen met 70 of meer d. M. diepgang, waaronder 6 met ruim 80 d. M.
Alleen door de bruggen over de Koningshaven voeren 87 123 schepen, 4,6 pet. meer dan in het vorige jaar; aan het baggerwerk in de havens van Rotterdam werden door deze stad evenals voor allerlei dammen, kaden en dokken groote sommen besteed.
Omtrent de kleine rivieren moet vooral worden medegedeeld dat de verbetering van de Overijsselsche Vecht krachtig is ter hand genomen.
Het allerbelangrijkste rivierwerk was ook in 1898 de verlegging van
den Maasmond en normaliseering van den Amer, waaraan ƒ 1060000,
werd besteed en nog is de voltooiing niet te voorzien, altijd leveren de afwateringskanalen aan de Noordbrabantsche zijde bezwaren op en de afsluiting kan nog niet ondernomen worden; gelukkig is het verkeer tusschen noord- en zuidoever even levendig als vroeger, misschien zelfs grooter daar de Heusdensche brug voltooid is.
II. Kanalen.
Met nog meer vertakkingen dan de rivieren zorgen de kanalen voor het handelsverkeer in ons vaderland, evenwel kostten zij in het afgeloo-