De lijn van Port Elizabeth kan, na met moeite eenige kustketenen te hebben beklommen, van het dal der Groote Visch-rivier gebruik maken om het veelvormig bergland te doorsnijden, dat zich beoosten de Groote Karroo uitstrekt. Eerst in t brongebied van dien stroom beginnen ook hier de Karroo-vlakten, maar ze zijn veel kleiner en meer door kopjes en reeksen afgebroken. Door de hooge ketens der sneeuwbergen waarin zich de hoogste top der Kaapkolonie, de Kompasberg (2440 M.) bevindt, wordt de afdeeling Middelburg westwaarts begrensd en gescheiden van het bergachtige Graaf-Reinet, waarvan het vruchtbare deel uit het brongebied der Zondags-rivier bestaat en dat westwaarts aan de Groote Karroo paalt. Van Middelburg moet de laatste rand van het groote plateau worden bestegen, dat bij Naauwpoort wordt bereikt, een naam die voor de engte der pas bezuiden het spoorwegstation kenschetsend is.

De derde lijn, van East Londen heeft den kortsten afstand naar de groote hoogvlakten af te leggen, maar daardoor de steilste hellingen te overwinnen. Ja het terrein is op dit traject nog bergachtiger dan in Natal. Na tal van windingen komt men te Queenstown aan en van hier gaat het naar Sterkstroom, aan den voet van den steilen bergmuur der Stormbergen, de westelijke voortzetting van de Drakensbergen, waarachter Molteno ligt dat slechts na een groote westwaartsche omzwaai bereikt wordt. De verbindingsspoor der beide groote oostelijke lijnen Molteno— Middelburg moet eerst weer, alvorens Steynsburg te bereiken, van den bergrand der Zuure Bergen, de verlenging der Stormbergen naar 't westen, afdalen.

De noordoostelijke, grootendeels door Hollanders bewoonde afdeelingen der Kaapkolonie, het zuidelijk deel van het groote plateau uitmakend, vormen een terrein met nog meer, en vooral meer ketenvormige verheffingen

52