streeks, maar in 5 Mijmer- of Dhyani Buddha's, onder wie het heelal verdeeld is, en die op hunne beurt in de hoogste rust verzonken zijn. Van die vijf is de eerste, Wairocana, gezeten onder de klokken, terwijl elk der vier overige, herkenbaar aan de houding der handen, naar eene bepaalde windstreek is geplaatst. De Dhyani-Buddha van het westen, Amitabha, is de heer der wereld in het tegenwoordige tijdperk ').
Naast deze mannelijke hemelsche Buddha's staan vrouwelijke, Tara's, verpersoonlijkingen van hunne scheppende krachten.
Uit hunne vereeniging kwamen voort de hemelsche Bodhisatwa's, hun zonen, die in de opvolgende wereldtijdperken, werkend en helpend optreden, en alzoo voldoen aan de behoefte van het menschelijk gemoed aan een levenden god of levende goden. Die van onze Kalpa is Padmapani, de lotusdrager, of Awalokitegwara, de heer, dien men aanschouwt. In wezen is hij één met £iwa en Vishnu. Hij schiep de Hindudrieenheid, Indra en de mindere goden. Het karakter dezer goden onderging daarbij belangrijke verandering, zij verloren hunne scheppende kracht en hunne onsterfelijkheid.
De Manushi- of aardsche Buddha's, waarvan de laatst verschenen £akya Muni is, vormen als het ware incarnaties van Adi-Buddha; zij zijn verheven voorbeelden ter navolging, wegwijzers door hun leven, hun strijd, hun overwinning. Men vindt ze, naar alle windstreken gelijk, boven den 5den omgang.
Laat ons thans overgaan tot de beschouwing van enkele lichtbeelden, welke tooneelen wedergeven uit het leven
1) Men vindt de 5 Dhyani's ook te zamen afgebeeld op PI. CCCLXI, n°. 13, (achterwand van den vijfden omgang) en verder herhaaldelijk enkele of eenige hunner op andere bas-reliefs.