II. Kanalen.

De Zuid-Willemsvaart vorderde 2 ton gouds aan verbetering en onderhoud, en bracht ƒ40,000.— op aan sluisrechten van 7,969 vaartuigen en stoombooten.

De Dieze werd in behoorlijke orde gehouden en aan de schutsluis te Crèvecoeur werden dan ook 16,121 schepen en stoombooten geschut.

Nog werd de Deurnervaart niet vereenigd met het Helenaveen-kanaal ,ofschoon het nut erkend is; men lette eens op de bedrijvigheid in die streken, al bepale men zich tot een blik uit den spoorweg te werpen op de millioenen tonnen gegraven turf. Het Apeldoornsche kanaal vorderde in 1889 weinig uitgaven en schijnt thans goed in orde te wezen; evenzoo het kanaal door Voorne.

Met de verbetering van het vaarwater tusschen Rijn en Schie werd nog geen voortgang gemaakt; toch werden een aantal perceelen bij schikking aangekocht.

Het Noord-Hollandsch kanaal vorderde geene bijzondere uitgaven van groot belang en bleef goed bruikbaar. Anders is het gelegeD met het Noordzee-kanaal van Amsterdam, dat met aanverwante werken aan verbetering en onderhoud ruim 7 ton gouds kostte, waaronder de baggering steeds een aanzienlijke plaats bekleedt.

De diepte is dan ook zeer bevredigend, zij bedroeg gemiddeld 82,3 d.M. onder A. P. en door de Noordzeesluizen werden geschut 3,620 schepen, waarvan met meer dan 50 d.M. diepgang 649.

Met kracht werd gewerkt aan het kanaal ter verbinding van Amsterdam met de Merwede, ten koste van ƒ 2,821,931.—; behalve het kananl zelf vorderden de werken bij Amsterdam en bij Gorinchem de meeste zorg.

Het kanaal van Terneuzen was in goede orde en werd veel gebruikt, ofschoon aan het station aldaar hebben gelost en geladen 539 stoom- en zeilschepen, met een inhoud van 1,172,164 M3; naar Gent gingen 2,370 vaartuigen van allerlei grootte.

Het kanaal door Zuid-Beveland voldeed aan alle behoeften, zonder buitengewone kosten te vorderen, daarentegen blijft dat door Walcheren aan de monding te Vere vele uitgaven vragen.

De Drentsche hoofdvaart eischte ruim ƒ77,000.—, hoofdzakelijk aan verbeteringen; vooral de verdieping van het bovenpand vroeg belangrijke uitgaven.

Omtrent geen der overige kanalen en vaarten vallen bijzonderheden mêe te deelen.