AANLEG VAN STAATSSPOORWEGEN

IN

NEDERLANDSCH BORNEO EN ZUID-SUMATRA

DOOR

R. A. EEK HOUT.

Mr. de President! Mijne Dames en Heer en!

Ettelijke jaren geleden wijdde ik mijne aandacht aan de vraag, op welke wijze het mogelijk zoude zijn, om Nederlandsch Borneo en ZuidSumatra, die te zamen drie maal zoo groot zijn als geheel Groot-Brittannie en Ierland, of ruim 28 maal zoo groot als Nederland in Europa, te openen voor landbouw, handel en nijverheid.

Het stond reeds dadelijk vast, dat dit in deze eeuw van snellen vooruitgang op elk gebied, slechts uitsluitend kon plaats vinden door middel van spoorwegen, indien wij ten minste als tweede Koloniale Mogendheid niet nog meer terrein wilden verliezen.

Eene studie van verschillende bronnen deed mij in zéér globale richting den weg bepalen, die de Stamlijnen voor Nederlandsch Borneo en Zuid-Sumatra zouden moeten volgen.

En het resultaat van een en ander zijn de twee ontwerpen, die ik thans aan Uwe belangstellende aandacht ga onderwerpen, waarbij ik tot meerdere duidelijkheid Uwe attentie vestig op de aanwezige kaarten van Borneo en Sumatra, beide op de schaal van 1 : 300,000,

Tevens ziet gij hier aan den wand hangen de uitmuntende topographische en geologische kaart van Zuid-Sumatra, van den Hoofd-Ingenieur van het Nederlandsch Indische Mijnwezen, Dr. R. D. M. Verbeek, den beroemden en genialen geschiedschrijver van Krakatau, zoomede de jongste kaarten der topographische opname van een gedeelte der Wester-Afdeeling van Nederlandsch Borneo.