Drentsche Hoofdvaart kostte ruim 2 ton gouds, met name voor nieuwe schutsluizen. Flink houdt zich de gemeente Roden, welke hoofdzakelijk de kosten op zich nam voor eene kanaalverbinding van de kom van het dorp met het Leekstermeer.

Spoorwegen.

De dienst van den staatsspoorweg van Vlijmen naar den Bosch werd in October geopend; de lengte bedraagt 6913,80 M. De kunstwerken waren vrij kostbaar, o. a. moest een brug over de Hamsloot gebouwd worden met 36 openingen, ter lengte van ongeveer 600 M.

De werken tot aansluiting van den lokaalspoorweg Oldenzaal—Enschede kwamen gereed en in April werd deze 9701 M. lange lijn voor het verkeer opengesteld.

Overzicht van het vervoer op de Spoorwegen in 1890.

, , , . , , Aantal tonnen

Lengte in Afgelegde AanUl Aantal (= 1000 K.)

NAMEN. reizigers reizigers met vervoerde goe-

K M trein-K. M. , , • » , ,, deren in bin-

' enkeIe rels' retourbllJetten' nenl.verkeer.

Mij tot Exploitatie van Staatsspoor-

wegen 1,426,911 11,153,943 3,403,982 2,664,744 684,440

Holl. IJz. Spoorweg Mij 881,588 6,345,259 1,799,433 7,507,380 313,429

Grand Central Beige

in Nederland . . 102,754 3,515,4,33') 1,529,430') 4,080,542») 1,878,464»)

Luik—Maastricht Spoorweg-Mij in

Nederland .... 11,022 101,147 469,192 8,620 12,661 Ned. Centraal Sp.-

MU 102,765 607,332 252,469 195,475 59,760

N. Brab.-Duitsche

Spoorweg-Mij . . 52,500 256,770 49,425 76,299 26,030

Welke verbazend uiteenloopende getallen levert dit korte overzicht op; dat de Holl. Spoorweg-maatschappij het leeuwenaandeel in het personenvervoer heeft, was trouwens van algemeene bekendheid.

1) Deze cijfers gelden voor alle door de maatschappij geëxploiteerde lijnen, ook in het buitenland.