neming '), maar dat zij aan dit verslag tevens heeft toegevoegd een kaart, waarop de gezamenlijke op- en afvoer in duizendtallen van M3 door verschillende kleuren is aangeduid, terwijl bij de onderscheidene waarnemingspunten de beweging door een breuk is aangewezen, waarvan de teller aangeeft het aantal schepen (op- en afvaart te zamen genomen), hetwelk, vermenigvuldigd met den noemer, den gezamelijken tonneninhoud doet kennen. De bedoelde kleuren, 9 in getal, wijzen een open afvoer aan te zamen in duizendtallen van meer dan 10,000, 5,000, 3,000, 1,750, 1,000, 500, 250, 100 en minder dan 100 M3. Bovendien zijn op de kaart de voltooide en in aanleg zijnde spoorwegen, de hoofden straatwegen, de schutsluizen, de bruggen, de rijks- en de provinciale grens aangebracht, zoodat zij niet enkel voor het aantoonen der scheepvaartbeweging, maar ook voor het geheele verkeerswezen groote diensten kan bewijzen.

Besehreibung einer kurzen Eeise naeh dem Marowyne oder Maroniflusse, den Wasserfallen vor Armina und den Meriancreek, unternommen iin September und October 1888 von Dr. J. Spitzly. Mit einer Kartenskizze.

Men vestigt onze aandacht op deze in het „Bericht iïber die Thatigkeit der St. Gallischen Naturwissenschaftlichen Gesellschaft" (St. Gallen 1890) voorkomende reisbeschrijving, waaraan wij, om de daarin aangetroffen bijzonderheden en dewijl de reis door Nederlanders werd ondernomen , gaarne eenige meerdere bekendheid verschaffen.

De reis, door Dr. J. Spitzly beschreven, werd behalve door dezen afgelegd door den Heer en Mevrouw van Doorn, den Heer en Mevrouw Van Reesema en een negerhoofd Oseisi, en wel voor een aanzienlijk gedeelte aan boord van de „Curacao", kapitein de Boer. De Heer van Doorn, procureur-generaal van Suriname, had met zijn ambtgenoot van

1) Grafisch zijn voorgesteld voor de jaren 1881—90: de Rotterdamsche Waterweg (Hoek van Holland); het Noordzee-kanaal (Noordzee-sluizen); de Rijn (Lobith); de

Waterweg van Amsterdam—Rotterdam (Mallegatsluis Gouda); het kanaal door ZuidBeveland (Bluizen te Hansweert); kanaal van Neuzen (sluizen te Neuzen en Sas van Gent); Rijn (schipbrug te Arnhem); Keulsche vaart (Vecht) bij de Duivendrechtsche brug, te Utrecht cn te Vreeswijk; Noord-Hollandsche kanaal (Nieuwediep, Purmerend, Willemsluizen); Hoogeveensche vaart (Boven de Veenesluis); Drentsche Hoofdvaart (Dieverbrug): Dieze; Linge (sluis te Gorinchem); Meppeler diep (Zwartsluis)j Willemsvaart (Katerveer); Zuid-Willemsvaart (sluis n° 6 en n°. 9); Dedemsvaart (Balkbrug);

Maas (Hedel); kanaal Luik—Maastricht (Maastricht).