22 uren, bij een gemiddelde vaartsnelheid in open zee van 8,25 zeemijl, en van 5,3 zeemijl per uur in 't kanaal1); zeilschepen, welke in 'tkanaal gesleept zullen worden, winnen 3 Èl 5 dagen uit. E11 aangezien een stoomschip ongeveer 12 reizen per jaar tusschen de Noord- en Oostzee maakt, zou volgens bovenstaande berekening de kanaalroute per jaar gemiddeld eene tijdbesparing geven van xi dagen. Voor zeilschepen komt daar nog bij dat de passage door de Sont bij tegenwind dikwijls dagen, soms wekenlang vertraging ondervindt. De aldus veroorzaakte besparing aan kosten wordt becijferd op 450 Mark per dag voor stoomschepen van gemiddeld 700 registerton inhoud, en op 72 Mark voor zeilschepen van gemiddeld 450 registerton (1 R. T. ~ 100 vierk. Eng. voet — 2,8316 M3). Daartegenover staan natuurlijk de door de schepen te betalen kanaalgelden; maar juist omdat het geheele kanaal met alle kunstwerken eene rijksonderneming is, zullen de tarieven wel zoo vastgesteld worden dat daardoor geen nadeelige invloed op 't kanaalverkeer kan worden uitgeoefend. Voor het eerste dienstjaar zal de regeling van het tarief woiden overgelaten aan den keizer in overleg met den bondsraad, maar daarna zal het bij de wet worden vastgesteld. Voorloopig is het kanaalgeld bepaald op 0,75 Mark per ton laadvermogen2). Daarin is begrepen het gebruik maken van alle mogelijke bij den rijkskanaaldienst behoorende instellingen als: sluizen, loodsen, 24 sleepbooten voor de zeilschepen, electrische verlichting langs 't geheele kanaal voor den nachtdienst e. a. 3). Alhoewel de

1) In overeenstemming met de desbetreffende bepalingen bij 't Suezkanaal. Na tot stand komen van de daar voorgenomen verbreeding zal het veroorloofd zijn met eene snelheid van 8,5 zeemijl te varen. Mocht in dezelfde verhouding de vaartsnelheid op 'tN.O. zeekanaal vergroot worden, dan is voor de doorvaart een tijd van 10 uren voldoende. — 4 zeemijlen = 4 knoopen = 1 Duitsche Mijl = 7420 M.

2) Zooals we aanstonds zullen zien doet een zeer voorzichtige raming het vermoedelijk jaarlijksch verkeer op 18 000 schepen stellen met een laadvermogen van 5 500 000 R. T. Naar bovengenoemd tarief zou het kanaal dan jaarlijks 4 125 000 M. aan tolgelden opleveren. Vermindert men dit bedrag met de jaarlijksch voor onderhouds- en bedrijfskosten benoodigde 1 900 000 M., dan resten nog 2 225 000 M. welke naar 40/0 een kapitaal van 55 millioen M. vertegenwoordigen, alzoo dat gedeelte der totale bouwkosten (156 millioen M.) 't welk overblijft, wanneer daarvan worden afgetrokken de extra-kosten ten behoeve der landsverdediging (51 millioen M.) en de bijdrage van

Pruisen (50 millioen M.).

3) Maar de dure loodsdiensten op de beneden-Elbe, van wege den Hamburgsehen staat, komen bovendien, en juist met het oog daarop zal het waarschijnlijk wenschelijk zijn het voorgestelde tarief te verlagen, te meer omdat de scheepvaartbeweging lusschen Noord- en Oostzee sinds aanmerkelijk is toegenomen.