De zes schutsluizen van 't voormalig Eiderkanaal waren slechts 32 M. lang, 7,82 M. breed en 3,5 M. diep ').

Onmiddellijk aan deze schutkolken sluiten zich eene ruime, breede buiten- of voorhaven en eene binnenhaven aan, ten dienste der op de sluispassage wachtende schepen. Toch worden deze groote sluiskommen in lengte reeds overtroffen door vele transatlantische stoomschepen. Deze bereiken thans eene lengte van 192 M., bij 21,34 M. breedte (zie tabel p. 89), en kunnen dus door deze sluizen niet geschut worden. Men dient hierbij evenwel in het oog te houden dat de Oostzeesluizen gemiddeld slechts 25 dagen in een jaar gesloten behoeven te worden, de Elbesluizen gedurende eiken ebtijd 3 k 4 uren openstaan en dus in dieri tijd het passeeren der grootste handelsschepen mogelijk is, daar geen enkele dezer meer diepgang heeft dan 8,25 M. 2).

De Oostzeesluizen zullen gesloten worden wanneer de zeespiegel meer dan 0,5 M. boven 't gemiddeld niveau rijst of meer dan 0,5 M. daar beneden daalt, hetgeen gemiddeld gedurende 25 dagen in het jaar plaats heeft. De laagste, bij Holtenau waargenomen, stand van het Oostzeewater ligt 2,09 M. beneden 'tgemiddeld niveau, de hoogste 3,17 M. daarboven. De Elbesluizen zullen gedurende ebtijd geopend kunnen blijven, vanaf het oogenblik dat het niveau-verschil tusschen kanaal en zee is opgeheven, totdat de laatste gedaald is tot 1/i M. beneden 't gemiddeld laag-water, dus in den regel gedurende den geheelen ebbetijd totdat de vloed weder aanvangt. Tijdens deze daling van het water kan zich de scheepvaart vrij door de sluizen bewegen, d. i. gedurende een etmaal twee keer 3 è. 4 uren. Er zal dan in dien tijd eene uitstraoming van 't kanaalwater naar de Elbe plaats vinden, en wel 4 millioen M3 bij elke tij wisseling, dus

schutsluis bij Bremerhafen, 200 M. lang en 45 M. breed, nergens ter wereld sluisinrichtingen worden aangetroffen welke deze Noord-Oostzee-kanaal sluizen overtreffen of in de verte in grootte evenaren, daar legt zijn patriottisme hem eene onjuistheid in den mond. De weldra gereed zijnde nieuwe schutsluis te IJmuiden heeft bij eene doorvaartwijdte van 25 M. en eene slagdrempeldiepte van 10 M.—A. P. eene lengte van 225M.

1) In dat opzicht werd het ver overtroffen door het Merwede-kanaal; daar hebben de sluizen schutkolken van 120 M. lengte en 12 M. doorvaartwijdte. Bij lagen stand van het Lekwater kunnen de gekoppelde sluizen bij Vreeswijk eii bij Vianen vereenigd worden, zoodat in de dan ontstaande 340 M. lanqe schutkolk een lange sleeptrein of een groot houtvlot in eens kan worden doorgeschut.

2) Met het oog op deze enorme waterverplaatsing der nieuwste handelsstoomers, welke die der grootste Duitsche pantserschepen reeds overtreft, zal de noodzakelijkheid eener verbreeding van 't kanaal zich misschien eerder doen gevoelen dan de ontwerpers in 1886 hebben vermoed.