- — Waterscheiding.

oooooooooo Nagenoeg ontoegankelijk Alpenland.

—|—-»>- Weg door Schwaner gevolgd in Januari 1848. Afstand van den landweg 6 dagreizen.

—I_l—Weg door den controleur Barth van Na Pinoh en den kapitein van der Willigen gevolgd in Mei en Juni 1894, met het doel een conferentie over politieke en militaire aangelegenheden te hebben met den controleur van Kwala Kapoeas en de Dajaksche hoofden van de Oeloe-Kahajan te Toembang Amoi. Afstand van den landweg ^ uur gaans; de sampans worden over land getrokken.

Weg door mij deels reeds afgelegd, deels voorgenomen,

Duur van den landweg: Oeloe Tebaoeng tot Kwala Paneh (niet geheel op de kaart) 8 dagreizen.

Moribooi—Bt. Raja heen en terug, volgens de bewoners alhier 13 dagreizen.

Moribooi Oeloe Koivin (S^i Samba). ... 5 dagreizen. Te samen 26 dagreizen van 8 tot 10 uren gaans.

Gisteren had ik een zwaren dag; ik besteeg den top van den Bt. Sedaroeng (zie schets) om van daar het Alpenland van den Raja en de Kait Boran te bestudeeren. De weg van Moribooi tot aan den voet van den berg voerde 3 uren gaans door schaduwlooze ladangs en was vol hindernissen. Reeds te 10 uren wees de slingerthermometer 35° C. De top van dezen berg is door den opnemer Schreuders voor de topografische kaart opengehakt en ik bereikte mijn doel. Toen ik, na 8 uren loopens, des avonds de rivier weder bereikte, om van daar naar Moribooi af te zakken, brak mijn sampan al spoedig, door tegen een rots te stooten, en zonk. Nu moesten wij langs de oevers in de duisternis een pad kappen, en wij kwamen eerst laat in den nacht geheel uitgeput van vermoeienis hier aan. Morgen zend ik van hier een sampan met een deel mijner koelies, die ik niet meer noodig heb, met de tot hier toe gemaakte collecties en brieven terug naar Sintang.

Of het mij zal gelukken den Bt. Raja te bereiken, betwijfel ik. Toen ik te Kwala Lekawai was, heette het, dat hier overvloed van menschen waren die den weg kenden; nu ik hier ben, schijnt er geen enkele te zijn en beweren zij, dat van hier de bestijging in acht dagen nog niet mogelijk is en zij er niet op durven gaan. De Bt. Raja is zeer heilig en speelt dezelfde rol als de Bt. Tiloeng aan de Mandei; men gelooft, dat de zielen (geesten) der afgestorvenen op dien berg vertoeven.