Stettin, Swinemünde1). De eerste, de grootste, is 43 M. lang, 10.8 M. breed, 5.025 grootste diepgang, (netto inhoud 535 Ms—830 I. P.).
De waterweg Swinemünde—Stettin loopt langs de Swine, de Kaiserfahrt, 't Groote Haff tot den mond van het Papenwasser, en door dit water tot den Odermond. We komen dan aan den Oderloop, die door laag weiland is omgeven. Hij vormt beneden Stettin vele armen en de Dammsche See, waarmede hij weder door vele wateraderen verbonden is2).
Van Stettin (140 724 inwoners) met de voorsteden Grabow en Bredow ligt de haven langs den eigenlijken Oder, de Parnitz en de Dunzig. Ze begint bij 't dorp Züllchow (2 zeemijlen beneden Stettin) en reikt tot de Nieuwe Brug boven de stad. Van de Swante monding af tot de stad dienen beide oevers als aanlegplaatsen.
Stettin is de aanzienlijkste Oostzeehaven van Duitschland, die langs den waterweg door 't Groote Haff en den Oder nog 37 zeemijlen, dus meer dan 9 G. M. verwijderd ligt. Op den rechteroever van den Oder tegenover de Altstadt wordt eene vrijhaven gebouwd, die in verband met de uitdieping van 7 vaarwater door 7 Haff het scheepvaartverkeer zal doen toenemen en die ook voor de scheepswerf Vulkan in Bredow van belang zal zijn, omdat de groote oorlogs- en koopvaardijstoomers, die zij bouwt, dan voortaan de zee bij Swinemünde zullen kunnen bereiken, zonder dat ze gelicht behoeven te worden 3).
De „ Vtilkari' of liever „Stettiner Maschinenbau-Aktien Gesellschaft" beschikte twee jaar geleden over eene oppervlakte van 221/3 H.A. en had 4500 arbeiders. Tot 5 September 1895 zijn daar meer dus 200 schepen en 1500 locomotieven gebouwd. Onder die vaartuigen waren 15 groote
1) Segel-Handbuch III, bl. 210, 211. 2) t. a. p. bl. 200.
3) Lindeman, t. a. p. bl. 8.