en 't Weichsel-Haff-kanaal. b. Naar Elbing door 't Kraffohlkanaal tusschen Nogat en Elbingrivier. Dan komt men niet over 't Frische Haff.
Onder de industrie-inrichtingen van Danzig noemen we vooreerst de werf van Schichau, die pantserschepen en snelstoomschepen bouwt (iioo arbeiders).
De uitvoer bestaat hoofdzakelijk uit granen, suiker, hout en meel.
Eigenaardig is zeker 't standpunt van Prof. Lindeman, die schrijft, dat Danzig er onder lijdt, dat de Weichsel slechts gedeeltelijk Duitsch is en de handelsbetrekkingen met Rusland, zoo gaat de schrijver voort, hangen af van veranderlijke politieke „und wirtschaftliche Konstellationen". 't Wordt nu voor Amsterdammers en Rotterdammers ook tijd om te betreuren, dat de Rijn slechts gedeeltelijk Nederlandsch is.
Wat den Russischen uitvoer langs Njemen en Weichsel aangaat, deze is stellig van groot gewicht en dat wordt niet minder. Wie 1881 met 1893 vergelijkt1), vindt, dat hij
in 12 jaai 't gewicht der ladingen de waarde der ladingen
langs den Njemen toe nam met 79.9% met 8.8 %
langs den W'eichsel knam met 17.1 „ met 90.7 „
Voorbij 't weinig belangrijke Colberg, dat als badplaats teruggaat door de mededinging van Swinemünde en Cammin komen we aan
Stettin-Swinemünde met eene reede uit goeden ankergrond. De Swine stroomt bij haar mond tusschen een korte Westelijke en een langere Oostelijke pier. De toegang, het zeegat, wordt door baggeren op 7 M. diepte gehouden.
Daar de Swine, het Haff en de Oder eer bevriezen dan de Swinemunder Bocht, heeft men drie ijsbrekers: Berlin,
1) Kowalewski. t. a. p. bl. 491. Vgl. voorts Prof. Knaake. Der russische Holzhandel, Geogr. Zeitschrift, II, 527, vlg.