Uitgevoerd wordt in de eerste plaats hout, waarvan in 1895 V6 naar Nederland. Dan volgt vlas, eindelijk lijnzaad, haver, rogge en zeer weinig tarwe1).

Pillau—Koningsbergen—Elbing (de havens van het Frische Haff).

Pillau, de voorhaven van beide steden aan het Pillauerdiep, dat ruim 6.5 M. diepte heeft. Hieraan sluit zich de voorhaven van de stad aan met eene Petroleumhaven. Noordoostelijk van de voorhaven ligt de Achter- of Handelshaven. Een zijkanaal gaat naar de stad, is 1500 M. lang, 70 breed en 7 diep en heeft houten steiger met spoorweglijnen aan den Westkant. De Koningsbergsche handelswereld heeft zich een ijsbreker aangeschaft, die de vaart naar Koningsbergen zoo lang mogelijk openhoudt en daarna de haven van Pillau bedient. Men is thans bezig door 't Haff een scheepvaartkanaal 2) te maken van 5 M. diepte, dat dit jaar gereed zal komen. Tot nu heeft dit vaarwater op sommige plekken niet meer dan 4 M. diepte.

44 K.M. van de haffmonding bereiken we Koningsbergen , aan beide oevers van den Pregel met steigers en spoorwegaanleg.

Een kanaal leidt van Koningsbergen door den Pregel en de Deime naar 't Kurische Haff (diep minstens 1.3 M. bij gemiddelden waterstand). Kleine kustvaartuigen, die van

0 Uitvoer in 1895 in Mark, volgens Cons. Versl.

Hout totaal . . 13.8 naar Nederland 2.2 Vlas „ . . 1.7 „ „ —

Lijnzaad „ . . 0.8 „ „ 0.4

Haver „ . . 0.5 „ „ 0.14

Rogge „ . . 0.3 „ „ —

Tarwe „ • . . 0.03 „ „ —

2) Segel-Handbuch. III, 280 vlg.

3) Het zoogenaamde Koningsberger-kanaal, waardoor overlading te Pillau veel zal verminderen.