bij sterke Oostenwinden veel krachtiger wordt, maar bij Westelijke windrichting bijna geheel verdwijntJ).

Het Zeekanaal van St. P etersburg2), dat om de Newabank heenloopt, verbindt de haven van Ruslands hoofdstad met de Kleine Reede van Kroonstad, 't Begint bij de monding van de Groote Newa — gedeeltelijk is 't door tonnen, gedeeltelijk door lange dammen van t omringende water afgescheiden, 't Geheel is 25 K.M. lang (= ± Amsterdam— IJ muiden) waarvan 9.6 K.M. tusschen de pieren, waar de bodembreedte 85 M. bedraagt (elders van 64 tot 107 M.). 't Is 6.7 M. diep, zoodat in gewone omstandigheden vaartuigen met 6.2 M. diepgang het kunnen passeeren.

Voorts hebben we de reeden van Oranienbaum (5000 inwoners) en van Peterhof (8000 inwonerss).

De Newa of Groote Newa is van 't Ladogameer tot aan zee 68 K.M. lang, breed 320 tot 1600 M. (behalve bij de vernauwing van 210 M. bij Kaap Swatki) en diep 4 tot 18 M. De mondingsarmen zijn de Newka (Groote en Kleine) en de Kleine Newa. Het bekende Schlüsselburg ligt 4.59 M. boven St. Petersburg 4).

De stad staat door kanalen in verbinding met alle bevaarbare rivieren van Rusland 5).

Wie de stoomvaartlijnen nagaat, die St. Petersburg aandoen, merkt hier 't verschijnsel op, dat voor alle Russische havens geldt, nl. dat de verbindingen met 't buitenland bijna alle in handen van vreemde maatschappijen zijn.

De Zuidkust van de Finsche Golf6). Van de bocht van Kroonstad Westwaarts de kust volgende, wordt de Fin-

1) Segel-Handb. IV. bl. 281, 282.

2) t. a. p. IV. bl. 286, vgl.

3) t. a. p. bl. 296, 297.

4) t. a. p. bl. 300.

5) Guthe-Wagner, t. a. p. II. 383.

6) Segel-Handb. IV, bl. 185, vlg.