val tusschen Christinestad en Björneborg. Scheren en ondiepten vindt men overal, doch vooral bezuiden deze laatste stad, waar 't dan voor schepen, die niet aan de kust moeten zijn (ook in verband met de nog onvolledige dieptebepalingen) geraden is 10 a 12 zeemijlen uit de kust te blijven *).
Hier ontmoeten we Kaskö (1000 inw.) op 't eiland van dien naam, met eene goede, veilige haven en Kristinestad, door eene zandbank afgesloten. Voorbij Sideby, Sastmola en de reede van Brandö bereiken we Björneborg. De stad zelve is slechts te genaken door schepen van 1.5 M. Trouwens ze heeft eene voorhaven op 't eiland Rafsö. Daarna volgen Bredvik, Luviahamn, Euraominne, Raumo, dat hout verscheept en Nystad, eene onbeteekenende handelsplaats. Eindelijk Aóo, met Björneborg en Kristinestad de belangrijkste handelssteden. En ook deze twee overtreft het verre: heeft Björneborg 11 669 inw., Abo telt er 34 000, in deze streken een zeer aanzienlijk aantal. Het was dan ook vroeger de hoofdstad van Finland 2) en is thans voor handel en nijverheid nog een van de eerste plaatsen uit dit rijk. Van einde April tot November is het vaarwater open. Schepen, die de stad niet kunnen bereiken, liggen op de reede van Bockholm. Dit kustgedeelte langs de Bottenzee voert steenkolen, ijzer, koloniale waren, machines, katoen, petroleum, verfstoffen in, terwijl voornamelijk verzonden worden hout, boter en bovendien in 't Noorden teer en in 't Zuiden bewerkt ijzer, vleesch en haver.
We zijn hiermede gekomen aan de Finsche Golf.
1) Segel-Handbuch. V. bl. 172, 175, 178.
2) Van Abo uit werd Finland door de Zweden tot 't Christendom gebracht. Guthe-Wagner, II. 384.