In 1881 47 484 landverh., waaronder 25 Ned.
„ 1882 51 503 „ „ 5 „
„ 1883 63243 „ „ 9 „
„ 1884 77805 „ „ 40 „
„ 1885 108722 „ „ 34 „
„ 1886 93 116 „ „ 48 „
„ 1887 120842 „ „ 67 „
„ 1888 155632 „ „ 68 „
„ 1889 260909 „ „ 4007 „
„ 1890 132 301 „ „ 395 „
„ 1891 52097 „ „ 4 „
„ 1892 73 294 „ „ 26 „
„ 1893 84420 „ „ 27 „
„ 1894 80671 „ „ 18 „
„ 1895 80988 „ „ 36 „
1890 is voor Argentina een moeilijk jaar geweest: financieele crisis en de gevolgen ervan. Het aantal landverhuizers is dan maar de helft van het vorige jaar, terwijl weer meer dan de helft ervan repatrieeren: in 1890 gaan er 82981 immigranten, in 1891 81932, dus meer dan het aantal, dat aangevoerd wordt, in 1892 43853, enz.
Die groote vermindering van landverhuizers oefent natuurlijk zijn nadeeligen invloed uit op de vele in vast verkeer op Argentina varende stoomvaartlijnen. Nog blijft in 1890 de Zuidlijn van de N. A. S. M. bestaan, maar in den aanvang van het nieuwe jaar (1891) wordt zij opgeheven: van de vele Europeesche stoomvaartlijnen heeft geen enkele dat voorbeeld gevolgd. Vandaar in 1890 nog een hoog cijfer voor ingeklaarde scheepsruimte: 9 stoomschepen met 54 689 M3 en 8 zeilschepen met 8959 M3, doch daarna weer een aanmerkelijke vermindering, hoewel te oordeelen naar de inklaringen in Nederlandsche havens er in voldoende hoeveelheid artikelen van Argentina herwaarts komen om de oprichting eener nieuwe nationale lijn aan te bevelen. Zoo komen in 1895 5 zeilen 4 stoomschepen onder Nederlandsche vlag te Bnenos Ayres aan, metende te zamen 21 548 M3, maar te Rotterdam worden in datzelfde jaar ingeklaard: van Buenos Ayres 17 zeil- en 16 stoomschepen en van Rosario 4 stoom- en 6 zeilschepen; gezamenlijke landruimte 191 907 M3. Een nieuwe op te richten lijn behoeft echter niet meer te rekenen op den export van suiker naar Argentina, daar deze republiek tegenwoordig in eigen behoefte kan voorzien. De opkomst van de suikerindustrie aldaar is te danken aan bescherming van den Staat: in 1887 werd de eerste suikerfabriek te Rosario de Santa Fé opgericht met een rentegarantie van