In 1880 19 schepen, metende 11358 M3. „ 1881 17 „ „ 11021 „

„ 1882 7 „ „ 8605 „

Merkwaardig steekt dit jaar bij zijn voorgangers af, niet alleen wat het geringe aantal schepen betreft, maar ook de gemiddelde tonnenmaat, die in 1882 boven 1000 M3 stijgt, terwijl ze er te voren ver beneden bleef. In November 1881 richtte de Rotterdamsche firma Ruys en Co. een stoomvaartlijn met maandelijksche afvaarten naar Argentina op, waarvoor zij 4 stoomschepen bezigde, waarvan slechts één de Nederlandsche vlag voerde, nl. de Ariadne, thans nog varende op de lijn Rotterdam—Marseille en andere havens aan de Middellandsche zee en verder 3 stoomschepen onder Deensche vlag: de Olaf, de Harald en de Skjold van de Dampskib Selskab Carl te Kopenhagen. Op de uitreis deden de booten Bordeaux aan, dat nog al eenig tijdverlies medebracht; H&vre zou beter in de route gelegen hebben, waardoor tevens meer exportartikelen van Parijs zouden verkregen zijn, die om hun waarde meer vracht toelaten. In April 1882 werd de lijn alweer opgeheven.

In 1883 15 schepen, metende 9294 M3,

„ 1884 18 „ „ 10090 „

„ 1885 20 „ „ 13 139 „

„ 1886 15 „ „ 9758 „

„ 1887 13 „ „ 11 277 „

„ 1888 17 „ „ 16837 „

„ 1889* 24 „ „ 79046 „

„ 1890 17 „ „ 63649 „

Opvallend is hier het groote cijfer voor de tonnenmaat, wat veroorzaakt wordt door de omstandigheid, dat de Nederlandsche Amerikaansche Stoomvaartmaatschappij te Rotterdam een lijn naar Argentina oprichtte in December 1888 met maandelijksche afvaarten. Daardoor arriveeren in 1889 te Buenos Ayres rechtstreeks van Nederland 10 stoomschepen met 62 003 M3 en 1 zeilschip van 1039 M3, terwijl er van vreemde havens nog 13 geladen zeilschepen aankomen met 16 004 M3, totaal dus 79 046 M3. Deze lijn hoopte ook voordeelen te trekken van de gunstige bepaling, door de Argentijnsche regeering uitgevaardigd, dat zij ook subsidie verleende aan Nederlandsche landverhuizers in den vorm van passagegeld. Vooral in 1889 was het aantal immigranten naar Argentina bijzonder groot; de volgende cijfers geven het totaal getal aan over het laatste decennium.