ons Nederlanders dus niet met zorg te vervullen. Het is de gunstige geographische ligging van ons land aan de monden van den Rijn en tegenover de grootste zeevarende mogendheid der wereld die ons ten waarborg strekt, dat Rotterdam en Amsterdam de groote natuurlijke in- en uitvoerhavens zullen blijven van een gedeelte van westelijk Duitschland. En deze gunstige omstandigheid kan door geen kunstwerken, welke ook, in belangrijke mate worden gewijzigd.
A. A. Beekman.
SCHEEPVAARTBEWEGING ONDER NEDERLANDSCHE VLAG TE BUENOS AYRES.
De hier volgende cijfers geven den lezer een overzicht van het aantal schepen, dat onder Nederlandsche vlag de haven van Buenos Ayres bezocht gedurende de laatste 30 jaren. Duidelijk blijkt er uit, hoe dat verkeer langzaam, maar zeker verminderde; als eerste jaar wordt 1868 genomen, omdat toen het aantal schepen het grootst was en wel uitsluitend zeilschepen.
In 1868 138 schepen, metende 56023 M3.
„ 1869 128 „ „ 51 777 „
„ 1870 122 „ „ 53662 „
,» l87i 41 „ „ X5 873 »
.> i872 55 „ „ 31064 „
» i873 74 „ „ 41 259 „
» i874 31 „ I9 356 »
» i875 4i „ „ 25289 „
Onder de ingeklaarde schepen komt in 1875 voor het eerst een stoomschip voor, en wel de Tromp, thuisbehoorende te Rotterdam. Het blijkt reeds genoegzaam, dat de zeilschepen allen een klein laadververmogen hadden; de hoofdvracht was in de eerste jaren dezer reeks jenever, dat hoofdzakelijk uit Rotterdam verzonden werd en in Argentina geïmporteerd door een Nederlandsch handelshuis; in de tweede plaats suiker.
In 1876 28 schepen, metende 17327 M3.
» l877 3° „ 19 379 „
» i878 t3 „ „ 7 136 „
„ 1879 22 „ „ 12 414 „