Het voornaamste massa-artikel dat voor de hoogovens te Dortmund en omstreken ingevoeld wordt is Zweedsch ijzererts, nl. minstens 400 000 ton s jaars. Evenals Krupp zijn Spaansche ijzerertsen over Rotterdam betrekt, zoo wordt het Zweedsche erts voor Westfalen met zeeschepen te Rotterdam aangevoerd. In bovengenoemde voordracht nu van den Heer Matthies werd o. a. beweerd, dat hiervan een groot gedeelte aan het Dortmund-Eemskanaal zal ten deel vallen — maar de grond voor deze bewering werd niet genoemd. Het schijnt bijna niet aan te nemen, dat men het vervoer van zulk een artikel met betrekkelijk kleine vaartuigen langs een nauw kanaal met 20 sluizen en 5 dagen vaartijd zou verkiezen boven dat in de grootste binnenlandsche vaartuigen langs een open rivier — tenzij misschien voor hoogovens onmiddellijk aan het kanaal gelegen, waarvoor dus geen overlading op spoorwagens noodig is. En nog minder zal dit plaats hebben als het kanaal van Dortmund tot den Rijn zal zijn doorgetrokken en Rijnschepen dus tot Dortmund zullen kunnen doorvaren.

Maar, zoo zegt men, het vervoer langs het Dortmund-Eemskanaal geeft besparing van kosten vergeleken met die van het vervoer over Rotterdam. Men noemt zelfs buitengewoon lage cijfers voor de vrachten op het kanaal,

Eene eenvoudige redeneering kan echter o. i. leeren, dat zulk eene besparing in het algemeen niet mogelijk is. Vooreerst kan zij toch zeker niet verkregen worden voor artikelen die men éénmaal meer moet overladen dan bij transport over Nederlandsche havens. Ten andere is voor massa-goederen het vervoer met kleine vaartuigen altijd finantieel in het nadeel bij dat met grootere.

Matthies zelf zeide het in zijne genoemde voordracht: „doch möchte ich darauf hinweisen, dasz es ftlr viele Gflter, wie Erze und Kohlen, gleichgiltig ïst, ob si eine etwas langere Fahrzeit haben, und dasz es von viel grosseren Werth ist, die Tragfahigkeit der Transportschiffe zur Herabminderung der Frachtkosten so gross als möglich zu gestalten." Maar nu is de tonnenmaat der grootste schepen op het kanaal slechts Va è. y3 van die op den Rijn!

Hierbij komt nog dat op het nieuwe Kanaal tollen zullen worden geheven tot dekking van de kosten van beheer en onderhoud, omdat belanghebbenden veel hebben bijgedragen. De tarieven zijn in de Deutsche Reichsanzeiger van ix Maart 11. bekend gemaakt: zij zullen toegepast worden naar elke 10 ton van het gewicht der lading (of gedeelte daarvan) en over elke 5 KM. (of gedeelte er van). Vrij zijn o. a. alle schepen die de sluis te Herbrum doorvaren, voor zooveel het gedeelte HerbrumEmden betreft (ongeveer 58 KM.), onverschillig of zij het kanaal Older-