panden te voeden. De Wezer zal bovendien waarschijnlijk van Nienburg tot Hameln gekanaliseerd worden; door stuwen zullen op dat gedeelte een 20 ooo paardenkrachten worden gewonnen die 7V2 % der aanlegkosten vertegenwoordigen.
Dwarsprofiel en sluizen zijn van dezelfde afmetingen als die van het hieronder beschreven Dortmund-Eemskanaal.
Een plan voor het Mittelland-Kanaal is echter door de Pruisische Regeering nog niet aangeboden; er zijn dus ook nog geen gelden voor aangevraagd, die zonder die voor de zijkanalen op ruim 200 millioen en met deze op ruim 300 millioen geschat worden. De Regeering verwacht een krachtigen steun van de belanghebbende provinciën nl. behalve de kosten van beheer en onderhoud eene rentegarantie voor V3 van het aanlegkapitaal bij het hoofdkanaal en voor '/j bij de zijkanalen, d. i. ongeveer 37 °/0 der rente van de totale kosten van aanleg.
Intusschen is een gedeelte van het hoofdkanaal bijna tot stand gekomen als makende tevens een deel uit van het Dortmund-Eemskanaal, dat 1 April 1899 naar men hoopt voltooid zal zijn.
Dit kanaal bestaat uit den zijtak van het Mittelland-Kanaal van Dortmund naar Heinrichenburg (16 K. M.) en volgt dan het reeds beschreven tracé van daar tot Bevergern; van hier gaat het noordwestwaarts tot aan de Eems bij Gleesen, volgt deze rivier dan over een korten afstand tot Haneken en daarna het oude Eemskanaal (Haneken-Kanaal) over Lingen en Meppen, om beneden deze laatste plaats weder de Eems zelve te volgen, die daartoe met stuwen en sluizen gekanaliseerd is tot Herbrum boven Aschendorf. Dan gaat de nieuwe waterweg door de gereguleerde open rivier tot Oldersum en van hier weder door een kort kanaal (9 K. M.) tot de haven van Emden.
De geheele lengte van dit Kanaal van Dortmund tot Emden is 271 K. M. Het gedeelte Dortmund-Heinrichenburg ligt het hoogst en vormt één pand, 70 M. boven de gemiddelde oppervlakte der zee. Het is door een zoogenaamd „Hebewerk" (scheepselevator) bij Heinrichenburg verbonden met het 14 M. lager liggende pand Heinrichenburg-Münster. Met 19 sluizen daalt het kanaal verder van hier naar de zee bij Emden.
Het Dortmund-Eemskanaal heeft een bodembreedte van 18 M. en een breedte op den waterspiegel van 30 M. bij een diepte van 2,5 M. De schutsluizen zijn 8,6 M. wijd en 67 M. lang. Beneden Gleesen (t. N. van Haneken aan de Eems) liggen sluizen voor sleeptreinen, wijd 10 M., lang 165 M.
In verband met het kanaal zijn te Dortmund uitgebreide havenwerken