MEDEDEELINGEN.
HET DORTMUND-EEMSKANAAL.
Met een kaartje.
Bij de zoogenaamde Kanaal wet, die 9 Juli 1886 in Pruisen tot stand kwam, werd o. a. bepaald dat de rivieren Rijn, Wezer en Elbe door een kanaal zouden worden verbonden.
Voor dit „Rhein-Weser-Elbe-Kanal" of „Mittelland-Kanal" waren toen reeds in de laatste 30 jaar plannen ontworpen en twee vereenigingen, een te Hannover nl. de „Ausschusz zur Förderung des Rhein-Weser-Elbe-Kanals" en de „Kanal-Verein ftlr Nieder-Sachsen" hadden in 1894 voor bevordering van het tot stand komen reeds 135 000 Mark aan „Vorarbeite" uitgegeven.
De behoefte aan zulk een kanaal schijnt zich al meer en meer te doen gevoelen. Terwijl toch de andere groote Duitsche stroomen door kanalen zijn verbonden, die den handel en de industrie in hunne dalen elkaar de hand doen reiken, is een Rijn-Wezer-Elbe-Kanaal nog „de ontbrekende schakel in den keten."
Verschillende reeds gemaakte plannen zijn in verband met de eischen des tijds en de vorderingen der techniek weder door andere vervangen en volgens de laatste „Nachprtlfung" door eene Kon. Kanaalcommissie in 1895—'96 zal het kanaal als volgt worden getraceerd. (Kaart V).
Omtrent het beginpunt aan den Rijn is men het nog niet eens: er zijn sterke voorstanders van de zoogenaamde Lippe-linie, die door kanaliseering der Lippe verkregen wordt en dus van den Rijn bij Wezel loopt tot het snijpunt der Lippe met het ongeveer voltooide DortmundEemskanaal, en ook van de Süd-Etnscherlinie, een tracé dat in het algemeen de zuidzijde van het dal van het riviertje de Emscher volgt en bij Herne op den tak Herne-Heinrichenburg van het DortmundEemskanaal uitkomt. Deze laatste lijn is duurder dan de eerste, omdat zij door het industrierijke Westfaalsche kolenbekken loopt, waar onteigening zeker zeer kostbaar is. Daarentegen komt zij de hier zeer sterk ontwikkelde nijverheid met de middelpunten Bochum, Essen, Mühlheim en Duisburg meer rechtstreeks ten goede en heeft zij wegens het geringer verval minder sluizen noodig.
Nemen wij aan dat laatstbedoelde verbinding gekozen wordt, dan zal het Mittelland-Kanaal aan den Rijn te Neuenkamp bij Duisburg be-
31