de steile dicht begroeide heuvelen, waarvan het eentoonige groen wordt afgewisseld door uitgebreide klapperbosschen en waarvan de voet zich verliest in ontzaglijke grauwe rotsblokken, af bij het donkere blauw der zee, en de kampong Terempa, achter in de baai op een wit zandstrand gebouwd, met de vele daarvoor liggende inlandsche en Chineesche vaartuigen van verschillende grootte en vorm, dragen niet weinig bij tot verfraaiing en verlevendiging van het panorama.

Met hunne tongkang's, betrekkelijk kleine schepen, het meerendeel nauwelijks 40 kojan metende, wagen de Chineezen zich stout in deze gevaarlijke zeeën. Maar niet minder onverschrokken zijn de Maleische zeevarenden, die met hunne kleinere vaartuigen, waarvan wij in het vervolg van ons opstel een paar typen zullen weêrgeven, de stormen dezer zeeën trotseeren. De Chineezen varen uitsluitend tusschen Singapoer en dezen archipel vice versa, terwijl de inlanders ook handel drijven op de Westerafdeeling van Borneo en Serawak. Ofschoon gedurende het grootste deel van het jaar het weer ruw is en de zee voor "dergelijke vaartuigen vele moeilijkheden oplevert, hoort men zelden van zeerampen en is de communicatie met Singapoer slechts gedurende enkele maanden verbroken.

Voor het bezoeken harer tuinen op andere eilanden en voor de vischvangst bedient de Maleische bevolking zich van zeer kleine vaartuigjes, kolek en djoekoeng genoemd. De kolek's zijn ranke prauwtjes, veelal ± 3^ Meter lang en ruim 5 Meter breed, keurig bewerkt alsof ze uit een schrijnwerkers winkel komen en kosten hier en in de Djemadja-groep, waar ze eveneens algemeen in gebruik zijn, van § 20 tot $ 40. De romp is van licht geel medang-, meranti- of lebanhout, de kiel en twee boordplanken zijn van een donker bruin gekleurde houtsoort, tempinis of