ditmaal bepalen wij ons tot een uittreksel uit de tabel gevoegd bij het officiëele Verslag, doch ineenen de aandacht te moeten vestigen op onderstaande noot '), immers kloppen die cijfers wat de Staatsspoorwegen betreft niet met de tabel, en het zou ondankbaar zijn als wij niet gebruik maakten van het ons welwillend toegezonden Jaarverslag van de Maatsch. tot exploitatie van Staatsspoorwegen.
AANTAL REIZIGERS. AANTAL TONNEN.
NAMEN DEll Lengte dCr Afgel6gde —
ONDERNEMINGEN. Ujnen tmn" Enkele ^et „ Best^-' "l'
in K.M. Kilometers reis. J,e.tour- BlW ) en Vracht-
biljetten. goed *).
Maatsch. tot Expl van
Staatsspoorwegen . 1570 15 008 728 4 079 163 3 510 740 17 577 891 042 Hollandsche IJzeren
Spoorwegmaatsch. . 1209 L0 038 827 2 792 721 4 627 971 10 953 671 722 Grand Central-Beige
(Nederl. ged.). . . 103 3 750 505 L 738 370 5 528 864 2 903 4705 153f) Luik-M aastrichtsche
Maatschappij (id.) . 11 119 567 490 684 12 410 376 16 431 Ned. Centraal Spoorwegmaatschappij . . 102 822 887 268 612 248 669 1 521 19 465 Noord-Brab.-Duitsche
Spoorwegmaatsch.; 52 271 655 61 678 86 905 2 114 42 688
*) Binnenlandsch verkeer.
f) Blijkbaar is hier het vervoer in België onder begrepen.
Met eenige minder belangrijke en enkele naar de grenzen voerende lijnen bezit ons land een aanzienlijk spoorwegnet ter lengte van ruim 3000 K.M., hetgeen, vooral met het oog op ons uitgebreid stelsel van binnenlandsche waterwegen, zeer bevredigend is te achten, al is het een gelukkig feit dat zoowel in Westfriesland als in de Noordoostelijke gewesten de hand wordt geslagen aan nieuwe verbindingslijnen.
IV. Uitwateringswerken.
In verband met de verlegging van de uitmonding der Maas wordt een
1) Volgens het Verslag der Maatsch. tot Exploitatie van Staatsspoorwegen naderden de totale ontvangsten in 1895 het aanzienlijk bedrag van 20 millioen gulden; 15 088 605 treinkilometers werden afgelegd, 7 026 808 reizigers werden vervoerd over de Staatsbonen en nog 505 962 langs de Luik-Limburgsche lijn; deze voerden aan bagage mede respectievelijk 17 591 en 466 tonnen; belangrijker was het vervoer van bestel-, ijl- en vrachtgoed, dnt beliep op de gewone lijnen 892 154 en op de Luik-Limburgsche lijn 126 928 tonnen in binnenlandsch verkeer, terwijl het totaal vervoer dier goederen, met inbegrip van het rechtstreeksch en transiet verkeer, bedroeg op de Staatsspoorwegen 4394892 en op de Luik-Limburgsche lijn 1210658 tonnen.