een paar stoombooten er in het afdrijven van het ijs te bevorderen; in het geheel was men daarmede ongeveer 900 uren bezig en verbruikte daartoe 215 K.g. dynamiet en 3947.5 K.g. buskruit; het totaal der kosten beliep ruim een halve ton gouds, doch van doorbraken en overstroomingen was gelukkigerwijze geen sprake.
De stormvloed van 5—8 December deed natuurlijk zijn invloed gevoelen op onze kusten en benedenrivieren; hij bereikte op enkele punten eene angstwekkende hoogte: in den Dollart te Nieuw-Statenzijl 4.04 M. boven A. P., — te Delfzijl 3,81, — te Zoutkamp 3,87, — aan de Friesche Sluis 3,88, — te Zwartsluis 3,24, — te Hedel 3,66, — te Vreeswijk 3,10,
— te Bergen op Zoom 3,92, — te Bat 4,10 — te Vlissingen 3,50, — te Willemsdorp 3,21, — te Hoek van Holland 2,94, — te Krimpen 3,28,
— te IJmuiden (sluizen) 2,90, — te Helder slechts 2,13.
De kosten aan de verbetering der rivieren besteed waren aanmerkelijk geringer dan in 1894, o. a. ook doordien de verlegging van den Maasmond hare voltooiing nadert, doch het gewone onderhoud kostte vrij wat meer. Alleen in de Waal werden 650 000 M3 gebaggerd en weggevoerd, en zulk werk kost f-_ 18 cent per M3; allerwege wordt in die richting voortgegaan om de vereischte diepte te behouden, zoo werden in de Nieuwe Merwede 510000 M3 specie opgeruimd, in den Rijn 235000 M3; toch was de scheepvaart niet volkomen tevreden gesteld en baarden de Dordrechtsche zeewegen veel zorg, welke trouwens nog volstrekt niet is opgeheven.
De bouw van de brug over de nieuwe rivier bii Heusden werd met kracht voortgezet, maar ondervond door verzakking groot oponthoud; hoe druk het verkeer over dezen stroom is, kan men opmaken uit de volgende opgaven nopens twee der belangrijkste veren: de stoompont aan het Keizersveer (groote rijksweg bij Geertruidenberg) deed in 1895 wel 15700 vaarten en vervoerde 45000 voetgangers, 6750 rijtuigen, 4000 hand- en hondekarren; — over het Kapelsche veer vervoerde de stoomkabelpont ruim 60600 voetgangers, ruim 12000 rijtuigen, ongeveer 5000 hand- en hondekarren, benevens 22 500 stuks los vee.
De schipperij telde weder menig ongeval, alleen op de Waal vinden wij 9 schipbreuken vermeld; vele dier vaartuigen werden gelicht, doch van de overige werden de wrakken overal spoedig opgeruimd.
De zorgen door het Rijk aan de scheepvaartwegen besteed worden krachtig ondersteund door de handelssteden, die allerlei doeltreffende havenwerken, dokken enz. met tonnen gouds betalen; vooral Rotterdam spaart geen kosten om met de beste vastelandshavens te kunnen mede-