Eindelijk vinden wij nog bij de oude Ieren een opmerkelijk verschijnsel, dat waarschijnlijk voor deze hypothese pleit, ten minste zoo wij haar uitbreiden, zoodat de fosterage ook wel een middel van het geslacht van den man zoude kunnen zijn om de heerschappij over zijne kinderen te krijgen, terwijl hij zelf de moeder volgde; het zou dus hetzelfde middel in denzelfden strijd wezen alleen door de andere .zijde gebruikt.

De schrijvers van de voorrede tot het tweede deel der „Ancient Laws of Ireland" zeggen namelijk het volgende: „The system of fosterage appears to have been connected with the „Geilfine" tribe relationship which existed in Ireland, for it is mentioned that the relations who were within this degree were those who received the children in fosterage. The direct „Geilfine" tribe relationship was that of the father, son, grandson, great-grandson, and grandsons to the fifth generation, and in what was called the reverse line, i. e. the brother of the father and his sons to the fifth generation" 1). De wet zelf (Senchus Mor) zegt: „the tribe relations who receive their children from them are beloved by them, i. e. the „Geilfine"-tribe relationship", gedefinieerd, zooals de schrijvers der Voorrede deden 2); Sullivan noemt de „Geilfine" de familie in den engeren zin van het woord 3). Deze eigenlijke familie ontving dus het kind bij zich en belastte zich met zijne opvoeding: hoe begrijpelijk en natuurlijk is dit, zoo wij aannemen, dat zij dit deed om zoo het kind aan de moederfamilie te onttrekken.

Van de andere volken worden ons geene détails, die voor onze hypothese pleiten, meegedeeld, maar opmerkelijk is het zeker, dat juist van deze volken héélemaal geen détails over onze zede bericht worden, terwijl daarentegen, waar wij détails vernemen, hierin altijd het een of ander op onze onderstelling wijst. —

Eene andere oplossing van den strijd der beide liniën over de kinderen van een echtpaar, bestaat hierin, dat de kinderen tusschen beide verdeeld worden, wat vooral geschiedt, zoo de bruidschat niet geheel betaald is en dus het recht der moederlijke verwanten op de kinderen niet geheel is afgekocht4).

1) «Ancient Laws of Ireland", II, p. XLVI.

2) „Ancient Laws of Ireland", II, p. 161, 162.

3) «Manners and Customs of the Ancient Irish" by O'Curry, ed. by Sullivan. Introd. (1873), p. CLXIII. Zie ook: Anc. L. III (The Book of Aicill), p. 331 seq. en «Introa.", p. CXXXIX seq.; Maine, „Early Hist. of Instit., p. 208 seq.; Leist., »Altarisches Jus Civile" (1892), p. 463 seq.

4) Zie o. a. Wilken, «De Verbreiding van het Matriarchaat op Sumotra * (1888), p. 35.