een grooter aandeel van de erfenis zijner pleegouders krijgt dan hunne natuurlijke kinderen ')• De verzorging der moeder door de pleegouders is nu waarlijk geen wonder, terwijl zij bij de andere hypothesen altijd onverklaard bleef; hieraan analoog is het bericht van Kubary, dat op de Pelau-eilanden de eerste bevalling van de vrouw in haar ouderlijk huis plaats heeft, terwijl de man daar bij haar blijft; en dat, sterft de vrouw, haar kinderen bij hare ouders blijven en alleen op speciaal verzoek van den man, als ze reeds lang bij hem geweest waren, door de moederlijke grootouders aan hem afgestaan worden 2).

Hoewel dit bij de groote kortheid onzer bronnen niet afdoende is, moet toch zeker vermeld worden, dat bij de Arabieren, Turken, Groenlanders, Aleuten geen enkel meegedeeld détail (maar al de berichten zijn meer dan kort, zij bevatten haast geene détails) voor deze verklaring pleit; uitvoeriger onderzoek is hier zeker zeer gewenscht; hetzelfde geldt voor de Alfoeren.

Geheel anders staat de zaak bij de Tscherkessen. Merkwaardig is hier in de eerste plaats, dat het kind hier vaak met behulp der moeder vooral verwijderd wordt: ongedwongen te verklaren volgens onze hypothese. Dan is het strenge zwijgen, waartoe de ouders tegenover hun afwezig kind verplicht zijn, iets dat geheel in haar past, het stelt de volledige scheiding tusschen den vader en zijn eigen kind in het matriarchaat voor.3) Het schijngevecht, dat tusschen de bende van den atalik en die van den vader bij de terugkomst van den zoon geleverd wordt, is de zeer krasse uitdrukking van den strijd tusschen de beide machten: wij zagen reeds, dat Kovalewsky's interpretatie van dit gevecht onjuist is en volgens geene der andere hypothesen is het ook maar eenigszins te verklaren, terwijl het in onze hypothese zich prachtig voegt.

Zeer interessant is de volgende analogie door den zeer betrouwbaren Codrington ons verschaft: „(A) sign of the advance of the father s right is to be seen in the very different custom that prevails in the Banks' Islands on the birth of a first-born son; there is raised upon that event a noisy and playful fight, vagalo, after which the father buys oft

1) Parkinson (Internat. Arch. f. Ethnogr., II), l.c., p. 43.

2) Kubary, «Die socialen Einrichtungen der Pelauer" (1885), p. 54—57. Mijne • Ethnol. Studiën", p. 267. — Ook bij de Miaotse moet de vrouw naar hare ouders terugkeeren en eerst na de bevalling, wanneer zij een kind heeft, komt zij bij haren man terug; in dien tijd bezoekt hij haar bij hare ouders. Kohier, .Rechtsvergleiohende Skizzen" in Zeitschr. f. vergl. Rechtsw., VIII, p. 88 en VI, p. 405.

3) Bv. Bachofen, .Antiq. Briefe" (1880), p. 265, 266 voor deNaïren, Dargun,p.78.