Ik geloof dus voorloopig niet, dat wij ons bij deze hypothese langer hebben op te houden.

§ 16. lle Hypothese, Gevolg van „Koinmunalehe."

Kowalewsky, de bekende Russische ethnoloog, geeft in zijn „Zakoon i Obuitschai na Kawkazjè" (Wet en Zede in den Kaukasus) eene verklaring van ons verschijnsel, doch helaas! evenals Sullivan slechts zeer terloops en vluchtig. Hij zegt het volgende: Het ataluitschestwo is een rest van de oudste inrichting der familie, het matriarchaat, zooals duidelijk blijkt uit de vergelijking met Polynezie, waar exogamie heerschte en vrouwengemeenschap: de menschen door afstamming van eene moeder aan elkaar verbonden noemen elkaar broeders en zusters, tusschen hen is geen huwelijk mogelijk, maar de broeders van een groep mogen gezamentlijk huwen met de zusters van eene andere en omgekeerd. Bij de Maori blijven, krachtens deze oeroude gewoonte, de kinderen in den regel niet bij hunne moeder, van de geboorte af aan worden zij aan pleegouders toevertrouwd, die verplicht zijn hen op te voeden. Deze zede nu schijnt Kowalewsky de oorzaken van het ataluitschestwo te onthullen : de kinderen worden daarom aan vreemden toevertrouwd, die den rol van atalik willen vervullen, opdat in den strijd blijke wie als vader eigenlijk recht op hen heeft, klaarblijkelijk uit geen anderen grond dan dezen, dat alle leden van een bratstwo (broederschap, stam) even goed de mannen van hunne moeders kunnen geweest zijn; op deze wijze werd dan duidelijk vastgesteld wie als vader zou gelden van het kind; tot zoolang was het onzeker aan welke familie het kind behoorde, en dus wenschelijk het in verpleging te geven, waaruit het als volwassen aan den man van zijn moeder werd teruggegeven'). Semper doet dezelfde onderstelling, waar hij (zie boven) de universeele adoptie der Palauers bespreekt: „Was mag der Grund dieser Sitte sein, die, wenn auch einer Adoption gleich, so doch eigentlich nur auf einen Tausch der Kinder hinauslauft? Sollte vielleicht das Bewusstsein, dass kein Mann ftlr die Treue seines Weibes einzustehen vermag, und das Bedtlrfniss, alle Zweifel über die Rechtmassigkeit irgend eines Kindes mit einem Schlage grtlndlich zu beseitigen, den Gebrauch hervorgerufen haben? Denn bei einem

maar dit is toch zeker veel waarschijnlijker eerst het geval op den leeftijd, waarop de fosterage reeds lang geeindigd is, en zou dat ooit een voldoend motief voor de fosterage hebben kunnen zijn?

1) M. Kowalewsky, «Zakoon i Obuitschaj na Kawkazjè" (1890>, I, p. 16 en 17.