vermelden en derhalve bepalen wij ons tot een overzicht van het verkeer op de gewichtigste lijnen.

Lengte Afgelegde A antal Aantal 'J"1'

6 . Aantal nen van het

Spoorweg-onderneming. in trein- goederen-

Meters. kilometers. reizigers. vervoer.

"ZZZZ-""**"" ~ uw» "•»»■>»» ,08'"a

■SSWr-.T-1: huk ««« »•«*» "m»

'.««.ooi '>«.*78.

"^SSSmSSUÏBR '»"*« ««°» "■"9

NS:5P'i0'"'""1"S,""W*': 102,765 742,849 462,064 13,367

n^ïssïs^- Sp"" I «•»» m-m smm

1) Hier is het verkeer in België waarschijnlijk onder begrepen.

Het goederenvervoer nam sterk toe op de beide eerste lijnen, vermoedelijk ook ten gevolge stremming van het verkeer te water in den drogen zomer; daarentegen ondervond de Ned. Centraal-Spoorweg-Mij. eene geweldige reduktie, vooral in het vervoeren van goederen (en vee) doordien onze beide grootste maatschappijen meer en meer gebruik maken

van hare eigene lijnen.

Terwijl in Engeland en ook elders de passagiers de tweede klasse overbodig achten en uitsluitend per derde of per eerste klasse rijden, zoodat daar op verschillende hoofdlijnen de wagons der tweede klasse worden gemist, ziet men hier te lande nog volstrekt geene vermindering van liefhebbers voor die klasse, waarschijnlijk toe te schrijven aan de gebrekkige inrichting onzer voertuigen van de derde klasse.

b. Tramwegen.

Aan concessie-aanvragen geen gebrek, doch de meeste worden weder ingetrokken of na eene korte lijdensgeschiedenis vervallen verklaard; in den regel is gebrek aan hulpvaardigheid der betrokken gemeentebesturen daarvan de oorzaak; de een wil in 't geheel geen vergunning verleenen uit angst voor ongelukken langs den gewonen rijweg, de ander vreest dat de zondagskalmte zal verstoord worden, een derde weigert de onbe-