bleef ongeveer 380,000 M3 ter plaatse, het overige is door den stroom meêgevoerd.
In 1893 zonken op de Waal acht vaartuigen waaronder geen stoomboot, op de Merwede drie en op de Dordtsche wateren twee zeilvaartuigen en een stoomboot, waarvan de wrakken allen werden opgeruimd of gelicht. Ook de Nederrijn en Lek zagen vier schepen zinken en Hollandschdiep en Haringvliet nog een drietal. De Rotterdamsche Waterweg vorderde de meeste offers, negen zeil- en twee stoomschepen. Men ziet dus dat de riviervaart niet zonder gevaar is, maar ook welk een druk verkeer; het aantal schepen door de bruggen van de Koningshaven te Rotterdam gevaren is weder hooger dan te voren.
Rijnschepen . . . 13,390. Rivierstooinbooten . 28,936 Binnenschepen. . . 31,798. Zeeschepen. . . . 847 te zamen 74,971 en pCt. meer dan in 1892.
Hoe belangrijk de Nieuwe Waterweg voor Rotterdam is blijkt uit de volgende opgave; in 1893 zijn den nieuwen Maasmond in- en uitgevaren:
8,708 Stoomschepen, met een inhoud van 19,459,289 M3
920 Zeilschepen, „ 972,876 „
3,928 Visschersvaartuigen, „ 684,632 „
I3.556 Schepen „ 21,116,797 M3.
Het voorgaande jaar waren deze totalen: 13,152 schepen met 18,842,276 M3 inhoud, dus valt hier groote vooruitgang waar te nemen, ook in de grootte der vaartuigen, daar er 1478 onder waren met meer dan 55 d. M. en 150 met meer dan 70 d. M. diepgang.
Gelukkig dat deze doorgraving zulke flinke vruchten afwerpt, want zij was een kostbaar werk, dat tot onderhoud en verbetering in 't laatste jaar ook bijna een millioen vorderde, terwijl de gemeente Rotterdam niet schroomde bovendien tonnen gouds aan te wenden tot verbetering en verruiming van hare havens en dokken.
De IJsel en het Zwarte Water vorderden geene buitengewone voorzieningen, daarentegen eischte de Maas veel uitgaven; alleen om het zomerbeloop bij Maastricht te kunnen regelen moest er een molen met eilandje voor een ton gouds worden gekocht; langs de geheele bovenrivier werden werken ter stroomregeling uitgevoerd en benedenwaarts moesten meerdere hinderlijke ondiepten uit den weg geruimd worden, met name bij Ammerzoden en Nederhemert.
Van veel meer belang waren de werkzaamheden ter verlegging van den Maasmond en normaliseering van den Amer; wij kunnen niet in alle