VOOR U, MEVROUW DE CONSUMENTE
GEVAAR!!!!
HOGEDRUKVERKOOPMETHODE
In Ruim Zicht van 11 november 1965 en 6 januari jl. besteedden wij uitgebreid aandacht aan de gevaren, die u kunnen bedreigen wanneer u wordt uitgenodigd om een „voorlichtingsbijeenkomst” bij te wonen of wanneer er aan uw huisdeur wordt gebeld door colporteurs van ondernemingen, waarvan u tevoren nog nooit had gehoord. Wij menen daarbij duidelijk ons standpunt ten aanzien van de gesignaleerde verkoopmethode te hebben geformuleerd.
In dit artikel zullen wij aandacht besteden aan twee andere vormen van hogedrukverkoop en tevens eens nagaan hoe wij ons hiertegen kunnen verdedigen en wat er daarnaast nog meer kan worden gedaan om u als consumente te beschermen.
Op plaatsen waar het publiek eens een dag zonder zorgen uit is, zoals bijvoorbeeld dames- en huishoudbeurzen of de Scheveningse Pier, richten handige firma’s stands in waar huishoudelijke apparaten, bijvoorbeeld mixers, worden gedemonstreerd.
Deze demonstraties worden dan met de nodige tamtam uitgevoerd door juffrouwen of mevrouwen die meestal beschikken over het nodige vrouwelijk schoon en een heel arsenaal verleidelijke blikken. Voor die gelegenheid wordt dan geschermd met zeer hoge kortingen tot wel 40 %. Dat dergelijke kortingen bij alle gelegenheden worden gegeven en inde Pnjs zijn gecalculeerd, dat weten de toekomstige slachtoffers natuurlijk niet.
Nu is het de meest natuurlijke zaak van de wereld dat u, mevrouw en uw echtgenoot even blijven staan. Wanneer u de demonstratie even hebt aangezien, maakt u uw man voorzichtig opmerkzaam op het bijzonder handige apparaat, waarvoor hij t°t dan misschien wat minder aandacht had. Misschien valt het u op, dat u van het gedemonstreerde merk n°g nooit gehoord hebt en dat u het ook nog nooit ineen etalage vaneen winkel hebt gezien. De dame zal u onmiddellijk zeggen, dat dat waar is.
Maar dat komt dan – zo zegt zij – omdat dit apparaat rechtstreeks wordt geleverd van fabrikant naar verbruiker. Anders zou het – alweer volgens de dame – toch nooit mogelijk zijn, dat zo’n fantastisch apparaat tegen een zo lage prijs kan worden verkocht. Dat die prijs niet laag, maar eerder hoog is valt u al niet eens meer op. Nu kunt u het geloven of niet, maar heel wat pierewaaiende echtparen hadden getekend voor aankoop vaneen apparaat dat ze niet nodig hadden, voor ze er goed en wel erg in hadden. En getekend is getekend, het contract moet worden nagekomen.
De laatste vorm van wat we toch ook wel hogedrukverkoop zouden willen noemen, is de methode die wordt toegepast bij het aan de man brengen of beter aan de vrouw brengen van de „Tupperware” plastic artikelen.
Het kan u gebeuren, dat u wordt benaderd met het verzoek of u bereid bent op een middag een aantal vriendinnen en kennissen uitte nodigen voor een demonstratie van deze, ongetwijfeld van zeer goede kwaliteit zijnde produkten. Al naar gelang uw vriendinnen en kennissen bestellingen zullen doen, krijgt u een hoeveelheid gratis als „provisie”.
U moet het ons vergeven wanneer we vaststellen, dat iedere vrouw nu eenmaal de neiging heeft een beetje te willen opboksen tegen vriendinnen en kennissen. Laten we maar eerlijk toegeven, dat er inde hele geschiedenis maar één vrouw is geweest die deze neiging niet had. Dat was Eva, maar die had dan ook geen vriendinnen en kennissen. Is het eigenlijk niet een belachelijke zaak wanneer u handige verkoopsters de gelegenheid biedt geld te verdienen aan de zwakke kanten van uw karakter? Vindt u het zelf wel helemaal fijn om te verdienen aan de aankopen van uw bezoek? Nee toch, hopen we.
Afgezien hiervan is sinds enige tijd inde normale detailhandel een assortiment plastic artikelen te koop, dat naast vele overeenkomsten in kwaliteit, modellen en goede eigenschappen één groot verschil vertoont met
de ~Tupperware”-produkten en dat verschil zit dan inde prijzen. Die liggen namelijk vaak 30 tot 50 % lager dan uw theekransjesartikelen. We zouden zo nog lang door kunnen gaan met het signaleren van verkoopmethoden waartegen wij bezwaar hebben. Het lijkt ons echter nuttig om aan het eind van dit derde artikel u in alle nuchterheid te wijzen op het wapen van uw gezonde verstand. Eerst heel lang denken en dan pas doen, of beter niet doen.
Daarnaast echter zouden wij willen pleiten voor een betere en inde wet vastgelegde bescherming van de vaak nog zo argeloze consument. In vele Europese landen kent men een zogenaamde afkoelingsperiode, dat betekent dat de koper na het tekenen vaneen koop- of afbetalingscontract twee, drie, vier of, zoals in Zwitserland, zelfs vijf dagen de tijd krijgt zich te realiseren of de contractuele verplichtingen de financiële draagkracht van het gezin niet te boven gaan. Het zal zonder meer duidelijk zijn, dat een dergelijke bepaling veel gezinnen veel leed kan besparen. We hopen, dat het niet lang meer zal duren voor wij in Nederland ook een dergelijke wettelijke bepaling zullen hebben.
Maar eens en voor altijd: inde eerste plaats bent en blijft u zelf verantwoordelijk voor uw eigen daden.
Zolang u als consument in ons land dus nog onbeschermd bent, is het zaak ~op uw saeck” te letten. Laat u niet intimideren door mooie verhalen, daverende demonstraties, hoge kortingen, voorstellen om als reclameklant te fungeren enz. Maar nogmaals: kijk uit en doe het dan ook echt, echt niet en nooit.
drie turven hoog De heer G. P. J. Bodde uit Eist (Gld.), Valkenburgseweg 26, gaat ditmaal met de boekenbon strijken. Hij schreef: Vorig jaar zijn we op vakantie geweest bij familie waar een wijwaterbakje op de overloop hing. Mijn zoon liep er almaar nieuwsgierig omheen en eindelijk vroeg hij aan mijn zwager: „Zeg oom, waar is dat voor?” Die vertelde toen dat de hele familie ’s morgens na het opstaan met het wijwater uit het bakje een kruisje maakte. Hierop zei mijn zoon: „Zo iets hebben wij niet, wij zijn katholiek, zie je" . . . (Inzendingen voor deze rubriek aan: N.K.V.-bladen, Oudenoord 12, Utrecht.)