CITROëN 350 Deze 3,5 ton vrachtwagen, die in oktober in Frankrijk werd geïntroduceerd, vertoont in vormgeving duidelijk de elegante en veel bewonderde Citroën-lijn. Technisch heeft de 350 enkele zeer belangwekkende details. Men neeft het remsysteem toegepast volgens de principes van de DS met „remaccu's”, dat wil zeggen drukreservoirs in het hydraulisch systeem die de taak van de voetdruk overnemen. Het rempedaal is daarom net als bij de DS tot een kleine drukknop teruggebracht. Ook de remkrachtverdeling ■ naar voor- en achterwielen in overeenstemming met de belading, is in deze nieuwe vrachtwagen ontleend aan de Citroen ID en

DS personenwagens. De circuits . 't is een 4 cilinder van 2175 cm3 van voor- en achterremmen zijn zuigerverplaatsing die 82 pk gescheiden. ontwikkelt. Inde Diesel-uitvoe- De 350 wordt naar keuze gele- ring treft men de 3,86 liter Perverd met benzine- of dieselmo- kins die 80 pk levert, tor. De benzinemotor wordt De prijs wordt nog niet gedoor Citroen zelf vervaardigd, noemd.

WERELDPRIMEURS DAF: SB 200-DO-stadsbus voor de grote gemeenten; Volvo: vrachtautoserie 86 met acht-versnellingsbak. EUROPESE PRIMEURS Ford: Bronco-terreinwagen in diverse uitvoeringen; Hino: Trucks, KM en TH, 90 en 160 pk. autom.

PEUGEOT J7 BESTELWAGEN

Leverbaar in vier uitvoeringen Alle modellen hebben dezelfde zelfdragende carrosserie met een laadvolume van 8,7 m3, met een stahoogte van 1,825 m (zodat men dus rechtop inde laadruimte kan staan) en met een laadvloerhoogte van slechts 0,50 m (onbelast). De laadruimte met een nuttige lengte van bijna 3m is toegankelijk via een grote drie-delige achterdeur, terwijl als extra ook een zijdeur geleverd kan worden. De cabinedeuren zijn schuifbaar, terwijl voor de bestuurder en mee-rijder twee afzonderlijke stoelen beschikbaar zijn. Men heeft dus de keuze tussen een benzine- of een dieselmotor van hetzelfde type, dat ook inde 404 personenwagen toegepast wordt. De overbrengingen van de volledig gesynchroniseerde vier-versnellingsbak zijn zo gekozen, dat onder alle omstandigheden de krachtsoverbrenging gelijkmatig geschiedt. De vering van de wagen is rondom onafhankelijk: vóór schroefveren, achter torsieveren. De voorwielen worden aangedreven via homokinetische aandrijfassen van het merk Glaenzer-Spicer. Het remsysteem bestaat uit trommelremmen met een groot remvermogen, terwijl in het hydraulische systeem een remkrachtverdeler is opgenomen, die de remkracht op de achterwielen afstemt in overeenstemming met de beladingstoestand van de wagen. De prijs varieert per model van f 10.900,— tot ƒ 13.550,—.

Bedford: V.A.M.-buschassis; D.A.F.: vrachtautoserie 2200 2400; Ford: Transit (F.T.) – bestelautoserie; Cuy: Conquestbuschassis; Hotchkiss: Truck m/ kantelkabine en open laadbak; Hotchkiss; Amphibie – rupsvoertuig: Mercedes; trekker-serie L.P.S. 2020; OM: Tigretto 55 – vrachtautochassis met kabine; OM: Lupetto E – busje voor 18 personen: Renault: Super Goélette SG 2- bestelauto; Super Galion SG 4- vrachtauto. Robur: Oostduits bedrijfsautomerk; Skoda 706 RT: vrachtauto; Volvo vrachtautoserie 88 met achtversnellingsbak.

NEDERLANDSE PRIMEURS f

WAT ZIEN IK?

'BEDRIJFSAUTO'S \

autonieuwtjes verklapt door st eloy

\3 l/m 13 febiuoii >

DIMMIE E 510 SERIE Eén vergrendeling losmaken inde cabine, één er buiten en de stalen cabine kantelt. Daardoor wordt de motor aan alle kanten gemakkelijk bereikbaar. Zelfs pedalen en stuurkolom kantelen mee, slechts de versnellingshandel blijft op zijn plaats. Water en olie kunnen worden gecontroleerd zonder dat de cabine moet worden gekanteld.

Rubbery Owen: wide spread tandemstel met enkelbladige uitgesmede veren; 8.P.W.: tandemstel E.H.Z.V.B. 2/8000; Grpenewegen: 20-tons wide spread tandemstel; York: 20-tons wide spread tandemstel; Nooteboom: 20-tons zelfsturend tandemstel.

Reingglugswagens Geesink Huisvuilwagen: met groot pers- en kraakvermogen; H.D.: pershuisvuilwagen met containerbelading; Colectomatic: trommelhuisvuilwagen. Carrosserieën Decklavan-aluminium carrosserie van Deckers; Ambulance op de Peugeot J 7 B van Visser; Mercedes-Benz 230 – lang ambulance; Fiat N 690 met spec. huifconstructie, wegdraaibaar en inschuifbaar Renova; Netam Fruehauf: gesloten oplegger; Netam: hydr. laad- en loskraan; Paul: enkelassige opleggers; Draco: tandem- as-dieplader Redea 800; Draco: aanhangwagen RA 2000.

COMMER IMP. VAN

De Commer Imp Van, afgeleid van de succesvolle Hillman Imp, is uitgerust met de 875 cc lichtgewicht Coventry motor met bovenliggende nokkenas. De laadruimte heeft een platte vloer met laaggehouden wielkasten. De achterklep is in zijn geheel opklapbaar* en geeft mede door de lage laadvloer gemakkelijk toegang tot de laadruimte. Met een nuttig laadvermogen van meer dan 275 kg en een totale inhoud van bijna 2 m:{ is de Commer IMP een praktische, compacte en handig te manoeuvreren auto. De afwerking van het interieur en de comfortabele zittingen zijn geheel overeenkomstig aan de bestaande Hillman IMP. De Commer IMP is een ideale, kleine bestelwagen indruk verkeer, vooral dank zij het in verhouding krachtige motorvermogen. De compressieverhouding, 8 : 1, geeft de motor een lange levensduur met een minimum aan onderhoudskosten en maakt het mogelijk gewone benzine te gebruiken. De service-beurten behoeven slechts om de 8000 km plaats te vinden. Technisch gezien is de Commer IMP één van de meest vooruitstrevende lichte bestelwagens.

HOTCHKISS Een primeur van Hotchkiss is een vrachtwagen met kantelcabine en vierwielaandrijving naar keuze met dieselmotor of benzinemotor. Deze wagen is in twee gewichtsklassen leverbaar: met 6500 kg maximaal toegelaten gewicht en voor 7400 kg maximaal toegelaten gewicht.

PRIMEURS

FIAT 693 N Dubbel aangedreven Fiat-Eaton tandemstel, totaal geladen gewicht voor Nederland 22500 kg. Uitgerust met de 13 liter, 6 cilinder 240 PK-diesel motor, inde wielbasis 3,91 mtr. met een driezijdige kipper-installatie.

Taiidemsfellen