een kist afkomstig is. De Twentse kist, die zeer veel gemeen heeft met die uit de Achterhoek, heeft hoekstijlen die tevens poten zijn, terwijl ze, evenals de middenstijlen, in de beneden- en bovendorpel zijn ingelaten. Tussen deze stijlen komen de panelen, die naar alle vier zijden schuin aflopen. Het ornament bestaat meestal uit vlechtbanden op de dorpels, terwijl er op de hoeken van de stijlpoten een zinnebeeldig motief voorkomt, zoals een toverknoop, een wentelend zonnerad of een zes-ster. Op de onderdorpel is dikwijls een jaartal ingesneden en de initialen van de eigenares of de eigenaar zijn in enkele gevallen, op kunstige wijze dooreengestrengeld, in de middenstijl aangebracht. Wanneer mén de kist opent, dan ziet men direct aan de bovenkant één of twee kleine kastjes, voorzien van een klapdeksel, de zogenaamde „inschrien”.

De boerenkisten uit *Twente hebben een deksel met een zadeldakvorm, terwijl de kisten uit de Achterhoek meestal een vlak deksel hebben. In de zandhoek van Groningen, Westerwolde, hebben de kisten eveneens een plat deksel, doch deze hebben meestal losse poten, terwijl de panelen rosetvormig zijn besneden. De panelen van de kisten uit Noord-Brabant dragen Christelijke motieven, zoals de haan en de martelwerktuigen, de duif als symbool van de Heilige Geest en de letters I.H.S. soms samengaand met voor-Christelijke zinnebeelden als zonneraden en zes-sterren.

Boerenkist uit Twenthe, 18e eeuw. (Farmer's-chest from Twenthe ISth. century).

Doordat deze kisten zeer stevig werden gemaakt van zwaar eikenhout, zijn ze in groot aantal bewaard gebleven en het is opvallend, hoe buitengewoon mooi van kleur het hout in de loop der jaren is geworden. Vooral wanneer een beschermende verflaag het stuk voor slijtage heeft weten te bewaren, heeft het eikenhout een doorwerkte rijpheid en glans gekregen, welke men zelden bij andere antieke meubels aantreft. Wanneer een dergelijke kist zorgvuldig wordt afgekrabd en afgeloogd, is het werkelijk een waardevol meubelstuk geworden, dat in ieder interieur past en voldoet. I

Anno Teenstra.

ilunötnieutoö

Een bericht, dat architecten interesseren zal. Engeland heeft in de maand December 14.200 permanente woningen gebouwd. Dit aantal betekent een record, sinds de beëindiging van de oorlog. In Belgrado heeft men een geheel nieuw stadsplan ontworpen, dat voorziet in de woningbehoefte voor 300.000 inwoners. Op de rechteroever van de Save wil men een nieuwe stad bouwen, die door bruggen met het oude Belgrado verbonden zal zijn en zodoende een geheel met de stad zal vormen. Er worden o.a. twee nieuwe stations voor het nieuwe stadsgedeelte aangelegd.

De laatste schilder uit de schooi van Barbizon is in Amerika overleden op 82- jarige leeftijd. Hel is de in Minnesota geboren Alexis-Jean Fournier, die in zijn jeugd aan de Académie Juliien in Parijs studeerde. Hij was vooral bekend door zijn landschappen.

Dit jaar zullen in Brussel de belangrijkste werken uil de Pinakotheek van München worden geëxposeerd. Er zijn werken bij van Rubens, Van Dyck, Memling, Gerard David, Thierty Bouts, Pieter Brueghel, Rembrandt, Ei Greco, Velasques, Murillo, Goya, Dürer en Grünewaid. Wanneer Nederland de kans krijgt deze werken in het Rijksmuseum te exposeren, zal de Weense.tentoonstelling een ernstige concurrent krijgen wat het aantal bezoekers betreft.

1 Bij de uitgever L. Staiieu te Leiden is onder de titel „Paneel en Doek” de uitgave van een serie monografieën in voorbereiding, waarin o.a. de navolgende werken zullen verschijnen:

H. P. Baard, Frans Hais—Schuttersmaaltijd; J. C. Ebbinge Wubben, Jeroen Bosch —De verloren zoon; Dr. H. E. van Gelder, Rembrandt—SauJ en David, Rembrandt—Petrus verloochent Christus; A. M. Hammacher. Jongkind—Etretat; Dr. J. B. Knipping 0.P.M., Pieler Brueghel—De val der engelen, Rubens—Laatste Communie van de H. Franciscus; Prof. Dr. W. Vogelsang, Geertgen tot Sint Jans—Aanbidding der drie Koningen; Dr. A. B. de Vries, Jan Steen—Soo voorgesongen, soo nagepepen; Proi. Dr. H. van de Waai, Lucas van Leyden—Het laatste oordeel, Rembrandt—Het Joodse bruidje.

Elk nummer heeft een omvang van 40 bladzijden en is verlucht met illustsalies in zwart en vierkleurendruk. Het betreit hier een reeks van tien nummers. De prijs is laag, nl. f 2.75 per deel, bij intekening op de gehele reeks ƒ 2.50.